Søk i arkivet

STORBÅT-SEILING: Færre, men bedre arrangementet er tonen når det gjelder ORCi-seiling i 2017.
STORBÅT-SEILING: Færre, men bedre arrangementet er tonen når det gjelder ORCi-seiling i 2017. Foto:

STORBÅTSEILINGFærre, men bedre rankingseilaser

I år blir det kun to rankingseilaser for storbåtseilere. – Men de blir bedre og for flere, røper Thomas Nilsson.

– I 2017 vil vi ha to rankingseilaser på Østlandet, Færder Big Boat i Tønsberg 17. og 18. juni og ORCi-NM i Son 16. og 17. september, forteller Thomas Nilsson, som har vært en av ildsjelene bak klasseklubben NORC som har administrert ORC-regelen i Norge.

Han har også vært en pådriver i arbeidet som resulterte sammenslåingen av klasseklubbene for NOR Rating og ORC i 2016. 2017 er den første sesongen hvor all respittseiling med storbåt nå administreres av en felles klasseklubb, med et felles rammeverk som skal ivareta både nasjonale rankingseilaser og breddeseiling. Til grunn for dette ligger ORCi og NOR Rating. NOR Rating er en norsk tolkning av ORC club.

Kan seile sammen

Thomas Nilsson forteller at arrangementene i 2017 vil ta høyde for å tiltrekke nye seilere, og åpner for at deltagere med NOR Rating-målebrev kan seile mot båter med ORCi-målebrev.

– Vi skal seile sammen, men vi skal nødvendigvis ikke på de samme resultatlistene, poengterer han.

– Formatet på arrangementene vil følge samme mal som tidligere, nemlig seiling på pølsebaner. De med NOR Rating-bevis kommer på en NOR Rating resultatliste og de med ORCi på en ORCi-liste. Har man begge bevisene kommer man på begge listene.

Han er ikke redd for at grunnlaget for ORCi, som er et mer kostbart målebrev å oppfylle, faller bort dersom man slipper til båter med ordinært NOR Rating-målebrev i disse regattaene.

– Nei, tvert imot. Vi tror at seilerne vil ha så rettferdige konkurransevilkår som mulig. Forskjellen på NOR rating og ORCi er jo nettopp at mens NOR rating bruker enkelte standardverdier tatt fra søsterbåter for beregning av måltall, vil et ORCi-målebrev være basert på den enkelte båten. På grunn av dette tror vi at flere vil skaffe seg ORCi-bevis når de får smaken på storbåtseiing og kanskje får lyst til å seile NM senere i år.

Tracking og resultattjeneste

Med kun to arrangementer på programmet i år, vil klasseklubben vekt på å gjøre de to regattaene så gode som mulig.

– Respittseiling på bane kan være vanskelig å følge med på, det er jo ikke slik at første båt i mål nødvendigvis vinner. Vi vil derfor satse på tracking og kjapp resultatservice. I og med at vi bare har to arrangementer i sesongen, kan vi legge mer arbeid i å gjøre dem bedre og mer attraktive for seilerne, sier Thomas Nilsson, som selv skal seile om bord i TP 52-en «Wolfpack».

Selv om Thomas Nilssons navn dukker opp i mange sammenhenger i norsk seilsport – også innen entypeseiling – understreker han at han fremdeles har et hjerte for respittseiling på høyt nivå og håper at man i 2018 legger slike arrangementer også andre steder i langs kysten.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen