Søk i arkivet

Fornøyde med 7. plassen i Rolex Fastnet Race

«Hydra» er en rakett på kryss forteller skipper Henrik Bergesen som gikk i mål etter Fastnet Race i går kveld.

­

START: «Hydra» side om
side med «V&B» som vant klassen.

START: «Hydra» side om side med «V&B» som vant klassen.

– Det har vært en utrolig morsom og ikke minst lærerik opplevelse å seile Fastnet med «Hydra». Jeg må si at alt i alt er vi meget godt fornøyd med regattaen og plasseringen. Båten er ny og i en fase hvor det stadig avdekkes områder hvor båten kan utbedres, forteller Bergesen til SEILmagasinet. Båten endte til slutt på en sterk 7. plass etter å ha ligget topp fem helt til Fastnet Rock.

– Vi som seiler den blir hele tiden bedre kjent med båten og ser hvor den er i sitt rette element og hvor den ikke trives så godt. Jeg syntes båten går overraskende bra på kryss og det mener jeg synes i regattaen. Vi henger med de beste hele "upwind" delen av regattaen til Fastnet. Båten seiler relativt høyt og raskt, sier Bergesen.

Båten kom i mål som nummer syv av 26 båter, 4 timer, 18 minutter etter vinneren V&B.  

Siste genreasjon

Class 40 «Hydra» ble bygget i Sør Afrika etter tegninger Owen Clarke. Bergesen overtok båten i mai og deltok med den under årets Færderseilas. Før det seilte Bergersen Myth of Malham Race i England og ble nummer to. I sommer ble båten observert i Kragerø-området. 

LES: Spliter ny Class 40 til Norge

DEBUT: «Hydra» hadde sin
regattadebut under årets Færderseilas. Båten ble
nummer 7 i Fastnet Race.

DEBUT: «Hydra» hadde sin regattadebut under årets Færderseilas. Båten ble nummer 7 i Fastnet Race.

EKSTREM. «Carac» er siste Class 40
på vannet, og har en ekstrem baug. Den viste seg effektiv inn
mot mål.

EKSTREM. «Carac» er siste Class 40 på vannet, og har en ekstrem baug. Den viste seg effektiv inn mot mål.

Breschi /breschi-photo-video.com

Litt å lære

– Vi var ikke aggressive nok etter vi rundet Fastnet, og ble litt konservative i avgjørelsene våre. Dette var nok litt fordi mannskapet ikke hadde hatt en eneste dag med seiling sammen før regattaen. En av gutta hadde knapt vært ombord før vi la fra kai før start på Søndag. I ettertid ser jeg at vi straks etter rundingen skulle fått opp A2 seilt litt lengre syd enn vi gjorde og fått en bedre vinkel til TSS'en vest for scilly Islands, så gjort en "peel" til A4 eller A5. Istedet gikk vi Solent til A5 som gjorde at vi ikke greide å seile dypt nok til å komme under TSS'en og måtte legge inn to ekstra jibber, forteller Bergesen. 

Oppe i 26 knop

– Båten er rask unna vind og vi så 26 knop flere ganger. Vi sliter derimot litt med å holde baugen høyt nok så det blir en del kræsj i bølgen foran og dette reduserer naturlig nok gjennomsnitt hastigheten vår betydelig. På slør fra Scilly Islands til Plymouth var det fascinerende å se Louis Duc med 150 «Carac» dra fra med sitt nye ekstreme design. Der hadde vi ikke sjanse til holde han unna oss, forteller Bergesen.

Han sier at han ikke har konkrete planer for veien videre, men Fastnet gav ham skikkelig mersmak og Bergesen vil seile regatta så snart som mulig igjen.

LES: Neste generasjon Class 40

KRYSS: «Hydra» lå
som nummer fem ved runding av Fastnet Rock, men falt to plasser inn
mot mål.

KRYSS: «Hydra» lå som nummer fem ved runding av Fastnet Rock, men falt to plasser inn mot mål.

Foto: Rolex/Carlo Borlenghi

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen