Søk i arkivet

«Britannia» under kran i Cowes
«Britannia» under kran i Cowes

Vil bygge ny «Britannia»

Stiftelsen som overtok Sigurd Coates' «Britannia» har gitt opp båten og vil bygge ny aluminiumsbåt til J-Class spesifikasjoner.

SON: Etter mange års byggetid
ved trebåtverftet i Arkangels i Russland kom
«Britannia» til Son i 2009.

SON: Etter mange års byggetid ved trebåtverftet i Arkangels i Russland kom «Britannia» til Son i 2009.

Coates' russiskbygde «Britannia» har ligget til forfalls i Southampton en tid, etter at stiftelsen som overtok båten i 2012 har gitt opp å ferdigstille den, noe som ville ha medført helt ny innredning, ny rigg og seil. Det viste seg også at selve skroget hadde store delamineringsskader og at en total oppgradering ville koste langt over NOK 20 mill, mer enn hva båten i sin tid kostet å bygge i Arkangelsk. For vel et år siden ble alle beslag fjernet fra båten og de fleste mente det nå ville være et tidsspørsmål før også selve skroget skulle kondemneres.

LES: «Britannia» endelig i mål

Museum og ny båt

Nå har K 1 Britannia stiftelsen besluttet å bygge en ny «Britannia», etter den opprinnelige konstruktørern G. L. Watsons tegninger fra 1893, men med tilpasninger som skal gjøre den til en konkrransedyktig J-Class båt. Den nye båten skal etter planen bygges i aluminium og utstyres med mast, bom og baugspryd i karbonfiber. Arbeidet skal påbegynnes tidlig i 2019 og båten skal være ferdig til America's Cup seilasene i Auckland i 2021. Sigurd Coates' båt skal etter planen bygges om til å bli et flytende museum som skal kunne gjenfortelle båtens historie fra den opprinnelige «Britannia» ble sjøsatt i 1893 til den ble senket i havet utenfor Isle og Wight i 1936.

Les hele den triste historien her: Mareritet «Britannia»

«Britannia» i
glansdagene

«Britannia» i glansdagene

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen