SATSER: Laget «Wolfpack» har kjøpt J/70-en «Norwegian Steam» og satser for fullt på 2019-sesongen.
SATSER: Laget «Wolfpack» har kjøpt J/70-en «Norwegian Steam» og satser for fullt på 2019-sesongen.

Satser internasjonalt i J/70

Norges kanskje ledende sammenslutning av gode seilere, laget Wolfpack, har anskaffet en J/70 og satser internasjonalt i denne klassen.

Publisert   Sist oppdatert

– Ja, vi gjør det, men det var jo ikke helt planlagt. For da vi så på Facebook at Eivind Astrup skulle selge sin J/70, snudde vi oss fort rundt og slo til. «Norwegian Steam» som båten heter, er jo en god båt. Det hele ble faktisk besluttet på morgenkvisten her i går, forteller Thomas Nilsson i Wolfpack.

Wolfpack er et seilerlag som en rekke seilere er med i, og det er først og fremst kjent for å satse i store, avanserte båter – senest i kong Haralds TP 52, som bærer navnet «Wolfpack», men nå eies av Per Ottar Skaaret.

En pool av seilere

– Laget Wolfpack består av en pool med seilere. Vi er en kjerne av folk som har seilt sammen i 10–12 år, som har det gøy sammen og som liker å gjøre det godt på regattabanen. Vi deltar i flere klasser, og nå ønsker vi å gjøre noe skikkelig i J/70-klassen. Vi ønsker å bidra med å bygge klassen her i Norge, men ambisjonene våre er internasjonale og det første mesterskapet vi har rettet blikket mot, er EM på Gardasjøen i 2019, forteller Thomas Nilsson.

I så måte er dette ikke noe nytt for båten de har kjøpt, for Eivind Astrup er vel den norske seileren som har deltatt mest utenlands i J/70-klassen. Og såvel Thomas Nilsson som Espen og Pål Tønnesen og Lasse Berthelsen har seilt som mannskaper om bord i «Norwegian Steam», så båten kjenner de godt. Nylig seilte disse fire Grundig Cup på Bygdin, og under mesternes mester skal Thomas og de to Tønnesen-brødrene seile mannskap hos Anders Pedersen.

Ønsker mer J/70-seiling i Norge

Per i dag benyttes det J/70-er i Norge nesten utelukkende i seilsportsligaen og i Grundig Cup, men Thomas Nilsson håper flåten av J/70-er som fins i Norge, vil bli brukt til mer enn dette.

– Vi håper J/70-er kan bli en ordinær klasse i flere regattaer, og at båtene som Norsk Seilsportsliga, Soon/Moss/Molde Seilforening og KNS har også vil være med i andre regattaer, som for eksempel i et NM eller i danske og svenske mesterskap. Det er nok J/70-er i Norge til å kunne lage store felt.

I år forsøkte klassen å ha sitt første offisielle NM på Hankø, men man klarte ikke å samle de påkrevde 20 båtene for å få til det. Det vil man trolig klare i 2019.

Må være kommersielt

Satsingen på J/70 betyr ikke at Wolfpack har avsluttet sitt TP 52-prosjekt, men Thomas Nilsson sier at det er kostbart og at de jo aldri har hatt økonomi til noen 100 prosent satsing i TP 52, spesielt ikke de to, tre siste sesongene. Laget har inntekter og får hjelp fra ulike sammarbeidspartnere som Jotun, Volvo, Day2, Helly Hansen og Framnæs.

– Jeg er opptatt av at prosjektet vårt er kommersielt og det å gi noe tilbake til samarbeidspartnerne våre er helt vesentlig. Å tenke kommersielt er nøkkelen til suksess og den eneste måten som kan ta norsk seilsport videre. Det gjelder uansett om det er forbund, seilforening, seilsportsliga eller et enkelt seilerlag. Har man ikke fokus på det kommersielle, kommer man ikke videre, mener Thomas Nilsson.