Jahre og kompani best i Melges 24

Peder Jahre og mnnskaper er fortsatt vårt beste kort i Melges 24 klassen. I helgen dominerte de Hankø Race Week i et felt med 33 båter

Publisert

Alfa Romeo Cup 3: Den totale suksess uke

Av Arne David-Andersen

Tre dager med en sommervarm lett til mediumsvind seiling og en dag med god vind opp mot 22 knop, planeføre og manøvervær. Storm fortsetter å vinne og denne gangen med en av de største marginene klassen har opplevd. Mandagen der på: Redaksjonen sitter en smule omtåket etter en svært intensiv uke med utfordrende seiling, gode sosiale arrangement og mange nye kontakter i form av seilere fra det internasjonale miljø. Vi kan likevel slå fast at dette går inn i historien som en av de aller beste ukene om ikke den beste i form av deltaker nivå, den seiltekniske gjennomføringen, det sosiale og det internasjonale deltaker nivået. Melges klassen er i stor vekst og nivåer på over 40 båter nærmer seg.

Regattakomiteen:

At regattakomiteen har gjort en jobb det står respekt av, med følgende kommentar fra våre finske venner i 651: ”We got so used to perfect lines that we missed measuring the last one who was biased at the pin end”. For utenom denne lille blunder og det at pin end merket drev av litt eller hadde for lang line i overflaten var arbeidet på banen gjennomført prikkfritt. I følge Pro Nils har han det morsomst av alle på banen, noe som borger for høyt motivert bemanning framover der Nils Hauff er Pro – hvilket vi selvfølgelig håper han gjør i svært mange år framover. Beskjeder gitt med stor presisjon og som var svært klare og tydelige satt et internasjonalt nivå. At vi har noen små bøye problemer skyldes helt enkelt at dypene på banene går fra 4 meter til over 80 meter. At de på VHF uten tap av tid fikk ut beskjeder om OCS gjorde det mulig for disse båter å ta seg raskt tilbake og være med i konkurransen.

Seilerne:

Nivået denne gang var jevnt blant gruppe 2 til 6, blant gruppe 7 til 20 og blant gruppe 21 til 30. Vi fikk dermed en konkurranse i gruppe 1, der alle hadde noen litt dårlige resultat, der gruppe 2 hadde stort standard avvik og i gruppe 3 hadde noen et eller to gode resultat og viser at bare litt til skal til for at de kommer inn i gruppe 2 på veien mot gruppe 1. At Storm tar oss med akkurat Storm og et nivå på seiling som er svært signifikant høyere enn alle andre er et styrke tegn og et stort svakhetstegn. På den positive siden håper vi nivået til Storm er så stort at de i årets Europamesterskap vil sette et topp 10 resultat sammenlagt og at noen topp båter i Italia vil se mot Norge og delta i Alfa Romeo Cup. Svakhetstegnet er at nivået i Norge per dags dato ikke vil holde til topp 10 resultater internasjonalt og dermed på hjemmebane EM i 2011.

Dette vil styret gjøre noe med og vi derfor f.eks. lagt inn seiling tideligere enn noen gang og vil holde sesongen i gang til 8. november. Dette innebærer at det kun er 4 måneder i året vi ikke seiler. At vi har fått inn en båt til som trenger seg inn i gruppe 1 – i form av Triana – er et tegn som sikkert en del av de rutinerte legger merke til å noen av disse vil nok sørge for at sitt eget nivå høynes. Det er helt klart at alt annet en utvikling er det samme som stagnasjon – så vi håper det kommer inn en stor porsjon ydmykhet hos alle topp 10 båtene og dermed en systematisk satsning mot forbedring.

Utfordringene:

Alle topp 20 seiler i løpet av løpene en eller annen gang like fort. Dette er et signal på vi kan øke snittfarten med en god del 10 dels knop, som selvsagt er helt avgjørende. ”Speed makes your tactician look very smart”. På banen denne gangen var giring og taktikk helt sentralt. Trykkene kom og gikk, noen store vindvrid var det helt sentralt å ha klart for seg, samt landeffekter og strøm. At Stom taklet dette på et eget nivå kom helt klart fram, da de i flere løp hadde svært dårlige starter, en OCS med tilbakeseiling og en fullstendig feilplassering på venstresiden i det et 10-15 garder permanent vindskift fra høyresiden kom. Vi tror at en optimale serie for dette laget ville gi ca. snitt poeng ned mot 2,5 mot 3,11, selv om det dårligste resultatet denne gangen var 8 og de kun satt en første plass. Foruten om nevnte utfordringer var det start og merkerundinger som skaper de største mulighetene til avansemang – og dette er typisk for store felt – og en av de morsomste delene – og helt klart det vi behøver få mer rutine i. Det største bryggesnakket som ikke har realitet er at man ikke har noe problem med farten - det er uten tvil så at de 6 beste båtene har høyere snittfart. Vi foreslår for framtiden at vi innfører GPS systemet Kattac så vi får en bedre forståelse av mulighetene og hvor det i hvert lag klemmer mest.

Det sosiale:

Årets Cocktail party var igjen glimrende med god deltakelse nære 100 % av Melges seilerne utnyttet dette samarbeidet mellom Blow og Melges Norge. På fredagens middag samlet det seg rekord mange Melges seilere – 130 personer – som også fikk muligheten om ønskelig til en fest ut i småtimene. På HYC var årets kvelder meget godt besøkt av både seilere og hyttefolk – så mye tyder på at denne klubb går med godt overskudd og dermed kan huse oss i mange år framover – til vår, sommer og høst regattaer. Det er uten tvil slik at Melges seilerne er de suverent mest sosiale seilere – og vi klarer å skape en god ramme som betyr mye for mange. At den tideligere mannsdominerte sporten nå har fått inn et sterk innslag av jenter gjør også klassen unik.

Sponsoren: Alfa Romeo var godt fornøyd med årets eksponering og aktiviteter i forbindelse med dette. Premieutdelingen av en bil til beste lag etter dag to var populært og vi regner som klart at de som vurderer ny bil vil ta kontakt med Autovia som vil lage et særdeles godt tilbud til Melges seilere. Benytt sjansen mens den finnes. Vi vil aktivt jobbe for å også få Alfa Romeo internasjonalt med i spillet da dette legges merke til blant de internasjonale seilerne og er et dragplaster for mange nå som vi satser videre mot 5 store regattaer til neste år. Potensial framover: Basert på tilbakemeldinger fra deltakerne på årets HRW og de som dessverre denne gangen ikke kunne komme tror og håper vi på 40 båter til NM. Bruk tiden framover til å markedsføre dette og at klassen kan skaffe båter til lag som vil prøve seg.