Test fra arkivet: Jeanneau Sun Odyssey 29.2 og 32.2

Det er nesten tre fots forskjell på disse to
båtene, men de er like brede og har den samme cockpiten.
Det er nesten tre fots forskjell på disse to båtene, men de er like brede og har den samme cockpiten.

Hva får du igjen for trefot-syken?

Trefot-syken er en ofte forekommende lidelse i seilverdenen. Vi har sjekket hva tre fot ekstra gir deg. Jeanneaus to nye Sun Odyssey 29.2 og 32.2 er gode, kompakte, velinnredete og rommelige turbåter med helt identiske cockpiter. De tre fotene ligger foran cockpiten og de koster ca. 169 000 kroner ekstra.

For 24 år siden kunne Jeanneau tilby to modeller med to svært like løsninger, en på 29 for og en på 32 fot. Henrik Hansen seilte dem mot hverandre, og i SEILmagasinet 1-2000 ble resultatet publisert over fire sider. Her hjemme ble 32.2 en svært populær modell, en båt du kan finne brukt til rundt 400 000 kroner. Det ble også solgt noen 29.2, men det har vært få av disse omsatt de senere år.

Det er sjelden vi ser at plassen er utnyttet så effektivt som den er i Jeanneaus turbåt Sun Odyssey 29.2. Når du står akter og ser ned på den brede hekken og den store badeplattformen, virker den mer som en 35 fots båt. Cockpiten er også rommelig, og under dekk er det faktisk også all den komforten du kan ønske deg av en 35 fots båt. Dette er virkelig en herlig feriebåt. Akterkahytten er stor med en dobbelkøye, et stort toalett, en stor bysse, et kartbord, god plass rundt salongbordet og en separat forpigg med foldedører. Komforten er helt OK. Foran byssa er alt komprimert i forhold til en større båt.

Samtidig har Sun Odyssey 29.2 fått moderne og lettdrevne linjer av Jacques Fauroux. Han er en av Frankrikes mest kjente designere av regattabåter.

På vannet virker båten lett og livlig med en fornuftige retningsstabilitet for en båt uten skeg foran balanseroret. Det gjelder i opptil frisk vind. I frisk og hard vind kommer den seilmessige effekten av stort volum akter og den store bredden på tre meter på en båt på reelt 28 fot. Vi seilte 29-foteren i en meget frisk sørlig vind i 8–10 sekundmeter med kast opptil12 i høy sjø. Vi hadde to rev i storseilet og rullegenuaen var rullet et par ganger rundt forstaget.

Cockpiten er identiske på de to båtene. Teak er ekstrautstyr, noe Jeanneau Sun Odyssey 32.2 er utstyrt med. Legg merke til den hensikts- messige genuavinsjen i 32eren. I begge cockpitene savnes et lite «hanskerom» til tamper og småsaker.
Cockpiten er identiske på de to båtene. Teak er ekstrautstyr, noe Jeanneau Sun Odyssey 32.2 er utstyrt med. Legg merke til den hensikts- messige genuavinsjen i 32eren. I begge cockpitene savnes et lite «hanskerom» til tamper og småsaker.
Cockpiten er identiske på de to båtene. Teak er ekstrautstyr, noe Jeanneau Sun Odyssey 32.2 er utstyrt med. Legg merke til den hensikts- messige genuavinsjen i 32eren. I begge cockpitene savnes et lite «hanskerom» til tamper og småsaker.
Cockpiten er identiske på de to båtene. Teak er ekstrautstyr, noe Jeanneau Sun Odyssey 32.2 er utstyrt med. Legg merke til den hensikts- messige genuavinsjen i 32eren. I begge cockpitene savnes et lite «hanskerom» til tamper og småsaker.

I alle harde og plutselige vindkast begynte 29-foteren å skjære opp når den krenget i kastene på kryssen. når båten begynte å rette seg opp, kunne vi igjen styre den på kurs. Med rorkult hadde det sikkert vært lettere å kontrollere båten, men det må nevnes at båtens tendens til å skjære opp ikke på noen måte virket dramatisk. Men det var slitsomt.

Den knapt tre fot lengre Sun Odyssey 32.2 har også en liten tendens til å skjære opp når den krenger for mye eller når det er for mye trykk i storseilet. Men her gir de tre fotene mer harmoni mellom lengde og bredde, så tendensen blir ikke så kraftig. Det var enklere å styre 32-foteren med rattet, som er standard i denne båten.

Vi testet de to båtene mot hverandre i frisk bris med fulle seil. Sun Odyssey 32.2 var ikke overraskende raskere enn lillesøsteren, og på bidevind gikk den dessuten høyere mot vinden. På platt lens var fartsforskjellen stadig tilstede, men ikke så kraftig. Alt i alt var ikke fartsforskjellen så stor, og ettersom dette er turbåter er det ikke her slaget mellom de to båtene står. Med rev i seilene i høy sjø var faktisk 29-foteren ørlite grann raskere enn den tre fot større søsteren.

Salongen er hyggelig med «skaninavisk» tre-garnering i Sun Odyssey 32.2. Benkene om- dannes lett til køyer.
Salongen er hyggelig med «skaninavisk» tre-garnering i Sun Odyssey 32.2. Benkene om- dannes lett til køyer.
Begge båtene har dette lille, men utmerkede kartbordet rett foran døren til toalettet. Kartbordet er fint som avlastningsbord for byssa.
Begge båtene har dette lille, men utmerkede kartbordet rett foran døren til toalettet. Kartbordet er fint som avlastningsbord for byssa.
Byssa er nesten lik i de to båtene, men her i 32eren er det også kom- fyr. Kompressoren til kjøleboksen er montert under køya.
Byssa er nesten lik i de to båtene, men her i 32eren er det også kom- fyr. Kompressoren til kjøleboksen er montert under køya.

Mer sprut

Sun Odyssey 29.2 er relativt lettere og har forholdsvis mer seil enn 32.2. Derfor er det også mer sprut i den minste båten. På 32-foteren sitter genuavinsjene meget lett tilgjengelig ved rattet, men du må til gjengjeld rundt rattet og frem til hyttedekket for å trimme storseilet. Begge båtene kan seiles av en person, og særlig 29-foteren er enkel å seile solo med rorkult. Storseilskjøtet sitter i en fiolinblokk som er festet i en ring i cockpitdørken. 32-foteren har løygangen foran nedgangsluken og den løsningen fungerer også godt.

Begge båtene var gode å manøvrere med motor. Havnemanøvrering går som en drøm med disse båtene. Støyog vibrasjonsnivået er rimelig lavt, og det er enkelt å komme til motorrommet i begge båtene.

Cockpiten er stor og velinnredet som alle seilbåter bør være. Du sitter godt på toftene og på karmene.

Under dekk merker du forskjellen på 80 centimeter først og fremst i kahytten forut og på stueplassen. 32-foterens skap mellom salong og forkahytt er ikke med i 29-foteren. Der er forpiggen best egnet til barna. Dobbeltkøya er rikelig bred nok til to voksne ved skottet og lengden er passe. Køya er imidlertid så smal i baugen at selv to småvokste voksne må flette tær for å få plass. Samtidig er fotplassen meget lav på grunn av den dype ankerbrønnen. I salongen er køyene også best egnet til kortvokste seilere i 29-foteren. Ellers er salongen i begge båtene nydelige og funksjonelle med lett buede sofaer og et fint ellipseformet bord som det lett kan sitte åtte personer rundt.

32.9: 32-foteren har større lugarer, men skroget har samme bredde.
32.9: 32-foteren har større lugarer, men skroget har samme bredde.
29.2: 29 foteren har mindre stueplass, men samme bad, bysse og kartbord.
29.2: 29 foteren har mindre stueplass, men samme bad, bysse og kartbord.
Motorene er lett tilgjengelige fra salongen og akterkabinen i begge båtene. Her ses en 19 hk Volvo i 32Meren og en 9-hester i den andre.
Motorene er lett tilgjengelige fra salongen og akterkabinen i begge båtene. Her ses en 19 hk Volvo i 32Meren og en 9-hester i den andre.
Toalettene i båtene er nesten identiske og usedvanlig store i forhold til båtstørrelsen. Ved siden av toalettet er det plass for vått seiltøy
Toalettene i båtene er nesten identiske og usedvanlig store i forhold til båtstørrelsen. Ved siden av toalettet er det plass for vått seiltøy
Den synlige stål-roden i 32eren forbinder røstjernet i dekket med et spant i fribordet. Det går helt ned til den støpte innerline- ren i bunnen. Det virker solid og seriøst. I begge båtene er det mye stueplass under køyene.
Den synlige stål-roden i 32eren forbinder røstjernet i dekket med et spant i fribordet. Det går helt ned til den støpte innerline- ren i bunnen. Det virker solid og seriøst. I begge båtene er det mye stueplass under køyene.

I begge båtene er det god plass på toalettet, og det er også et lite rom der du kan tørke seiltøyet.

Byssa og kartbordet er passe dimensjonert, og du kan fint bruke kartbordet som ekstra benk når du disker opp med de lekreste retter. Ovnen er imidlertid tatt vekk i den minste båten. Begge har kjøleboks og et 12 volts kjøleanlegg er ekstrautstyr.

Alt i alt er listen over ekstrautstyr meget lang. Båtene selges ganske skrapet.

Men hva får du egentlig for tre fot ekstra – bortsett fra en regning som er 169 000 kroner høyere?

Du får først og fremst en bedre, roligere og mer pålitelig seilegenskaper til turseiling. Flere skap og en litt lengre køyelengde inngår også i prisen. Friluftslivet og salonglivet under dekk har derimot akkurat de samme betingelsene. Begge båtene gir imidlertid mye båt og komfort for prisen.

SPORTY: 29-foteren er mer sporty, og med brøkdels rigg. Her mer rorkult.
SPORTY: 29-foteren er mer sporty, og med brøkdels rigg. Her mer rorkult.

. Sun Odyssey 29.2 Sun Odyssey 32.2
Lengde8,50 m9,30 m
Vannlinje7,70 m8,22 m
Bredde2,98 m3,00 m
Dypgang1,40 m1,45 m
Deplasement2850 kg4050 kg
Kjølvekt1010 kg1350 kg
Storseil20 kvm19,4 kvm
Fokk16 kvm20 kvm
Rullegenua20 kvm31,4 kvm
Spinnaker53 kvm67 kvm
Motor9 hk18 hk
Drivstoff/vanntank45/100 l45/140 l
KonstruktørJacques Fauroux Pris
Pris i 2000463 000 kr632 000 kr

.

.

Du finner over 500 tester av seilbåter i SEILmagasinets testguide. Den finner du her.