Longtze Premier

Kinesisk sportsbåt med premiere på flyplass

Kinesisk sportsbåt med premiere på flyplass

Ankommer du Shenzhen flyplass 25 km utenfor Hong Kong, blir du møtt av synet av en drøyt 22 fot stor sportsbåt i Terminal A. Longtze Premier heter båten som verftet har valgt å stille ut på denne originale måten.

Publisert Sist oppdatert

Og mange vil se den, for Shenzhen sender årlig 20 millioner passasjerer opp i luften. Longtze premier ble plassert der 1. oktober og vil bli stående der til 31. november.

Bak prosjektet står China Team – det første kinesiske laget som noensinne deltok i America’s Cup. Det skjedde i Valencia i år, og innsatsen er nå i ferd med å gi ringvirkninger for den kinesiske seilinteressen.

Longtze Premier er en 6,8 m lang sportsbåt á la Melges 24 med stor gennaker, baugspryd, karbonfibermast og dyp T-kjøl. Riggen er «fatheaded» som AC-båtenes, og båten seiles av 3 til 5 personer.

Sentral i utviklingen av båten har franskmannen Pierre Mas vært. Han har seilt i tre America’s Cup, senest på det kinesiske laget, men i Norge vil han være mest kjent som mannskap om bord i Knut Frostads Innovation Kværner i 1998. Båten er blit testet på OL-banen i Qingdao, blant annet av Kinas OL-aktuelle Yngling-seiler, Song Xiaqun.

Rapportene forteller om en rask, lettplanende og letthåndterlig båt. Det er lagt vekt på å gjøre båten enkel, og ifølge Pierre Mas:  – Slik at nybegynnere skal få en smak på gleden ved å seile, samtidig som båtens egenskaper skal få erfarne seilere til å stråle av glede.

Longtze Premier vil få sin regattadebut i China Cup Regatta 19.–21. oktober i Qingdao. Etter at testperioden er ferdig i høst, tar verftet mål av seg til å bygge fem båter i måneden.

Noen vitale mål: Lengde 6,80 m, bredde 2,50 m, dypgang 1,80 m, storseil 20.7 kvm, fikk 13,4 kvm. Båten skal seiles av 3 til 5 personer. Hva den vil koste, sies det intet om foreløpig.

Og som sagt; båten kan du beskue i Terminal A på Shenzhen International Airport. Om du skulle komme dit.