Kongen blant favorittene

Kongen er fortsatt blant favorittene i 8-meter VM etter gårsdagens kollisjon. Se eksklusive bilder i Seilas.

Publisert

MALER OVER: Kongens mannskap hadde med maling hjemmefra, og har malt over skadene. Oppslagsfoto: Heidi Gjersø Thaulow

Glücksburg, Tyskland 30. juni,

Etter en sterk fjerdeplass i VM-regattaens første seilas, måtte Kongen finne seg i å stå uten nye poeng etter kollisjonen i den andre seilasen. Men regattaen avsluttes først søndag, og det kan bli åtte nye starter før det hele er avgjort her nede. Kong Harald er avgjort en av favorittene til seier i den store «Sira»-klassen. Han har også et VM-gull fra Hankø i 2008 å forsvare.

Kong Harald var uheldig under den andre starten i VM-regattaen her i Flensburgfjorden i går. Med 25 gamle og nye 8-metere, flere nesten hunder år gamle veteraner og noen helt nye superraske båter i én felles start, oppsto det trengsel oppe under startbåten i lo på linjen. Plutselig kom argentineren Micael Sielecki i båten «Delphis» med styrbord halser på kollisjonskurs med kongens «Sira». Kongen gjorde alt han kunne for å svinge unna, men traff den argentinske båten helt akter.

Les også: Kongen kræsjet

Hørte smell

Kollisjonen var såpass kraftig at vi hørte smellet tydelig om bord  i «Carmen» som også skulle starte. Heidi Gjersø Thaulow, som er en av de faste mannskapene om bord i «Carmen», var lynraskt oppe med sitt lille kamera og tok de bildene Seilas her kan bringe.

Kongen kom med babord halser, og etter at båtene var skilt fra hverandre, tok han konsekvensen av uhellet og brøt regattaen for sin del ved straks å sette flagget på hekken og seile bort fra startområdet.  

   

«Styrbord skjøter»

Mens de andre seilerne deltok i en stor havefest i Flensburg onsdag kveld, arbeidet kongens mannskap hektisk med å reparere skadene på forskipet av «Sira». Kongen var selv tilstede på bryggen og fulgte med på arbeidet. Han fortalte at det bare var relativt små skader, som enkelt lot seg reparere fra en liten flåte som ble stilt til disposisjon fra havnesjefen. Kongens faste «båtmann», Kjell Arne Myrann, sparklet over skadene i baugen og lovet at ingen ville se spor etter sammenstøtet neste dag. På spørsmål om kongen alltid har med et spann med «Sira»s spesielle grønnfarge, svarte Kong Harald muntert, bekreftende:

-Man vet jo aldri hva som kan skje i en regatta.

Kongen kunne også fortelle hvorfor pressen først gikk ut med meldingen om at «Sira» hadde styrbord halser under kollisjonen. På tysk - og nederlandsk, snakker man ikke om styrbord og babord halser, men om «styrbord skjøter» og «babord skjøter». En båt med «styrbord skjøter» har babord halser!  Dette ble bekreftet av både tyske og nederlandske seilere her nede.  

Les også: Kongens feil

Tidlig torsdag morgen var kongen på plass og inspiserte «Sira». Han var meget tilfreds med resultatet. – Som jeg sa i går, ingen vil se at «Sira» har vært bort i noe i dag! sa han.

Lei seg

Daniel Sielecki og hans mannskap på den vakre 8-meteren «Delphis» fra Argentina, en båt bygget i 1930 og med A4 i seilet, deltok på hagefesten onsdag kveld. De fortalte meg at de var veldig lei seg for kollisjonen, selv om de ikke kunne bebreides for det som hendte. Skadene på «Delphia» var ikke større enn at de kunne seile straks etter uhellet.  

Sent onsdag ble de to skipperne innkalt til møte med protestkomiteen i Flensburg Seilforening som arrangerer VM-seilasene. Møtet ble kortvarig, ettersom begge parter var enige om hendelsesforløpet. Og torsdag formiddag dro begge båtene ut til nye dyster i Flensburgfjorden. Etter flere dager med høye temperaturer og kraftig østlig vind, er nå en front passert og etterfulgt av en sterk nordvestlig, kald vind. Dagens værmelding lover stø NV-vind, 6 - 7 m/s,  men fra startbåten foran torsdagens annen seilas, ble det meldt om 18 knops vind (9 m/s) på banen.  

Resultatene fra dagens seilaser er ennå ikke klare i skrivende stund.