Norsk Bavaria klubb

ALENE: Håvard Haug i soloseilas i Bavaria Match 42.
ALENE: Håvard Haug i soloseilas i Bavaria Match 42.

Tips for turseiling alene

Å kunne håndtere båten alene gir økt fleksibiltet, men krever kunnskap og planlegging. Her får du noen gode råd.

Publisert Sist oppdatert

Svenn har en stor 47-foter og Jan en 42 Match som også seiles shorthanded i regatta, men hovedpoenget gjelder for alle Bavaria uansett om du har en 30- foter eller 50-foter.

Sikkerhet kommer først

Meld fra hvor du skal og når du forventer å være fremme. Redningsselskapet har app for dette. Aller viktigst er at du blir savnet hvis noe skulle skje. Vest og personlig nødpeilesender bør man alltid ha på seg. Ved aleneseiling er det «forbudt» å falle over bord. Det betyr risikoaversjon (tilpasset været), dvs. unngå å gå på dekk, kort sikkerhetsline (hvis du må på dekk), for menn: ikke slå lens over ripa.

Dernest kommer hva du bør tilrettelegge på båten.

Nødvendig utstyr

En god autopilot er kanskje den viktigste forutsetningen. Man er avhengig av å kunne slippe roret for å sette, trimme og ta ned seil. Videre er det behov for å kunne stikke korte turer under dekk for ulike gjøremål. Mange autopiloter har også funksjon for stagvending. En håndholdt fjernkontroll letter jobben ytterligere.

De fleste har kartplotter som kan leses og opereres fra rormannsplassen.

VHF – en montert under dekk hos de fleste. Den kan imidlertid være vanskelig å høre. Er du alene må du kunne operere denne fra rormannsplassen for å slippe å gå under dekk. Mange VHF- er kan suppleres med et eksternt håndsett ute. Jeg har også montert en ekstern høyttaler ved pidestallen som gjør det lettere å høre.

Våre båter er rigget med tyskerskjøte for storseilet og separate vinsjer akter. På denne måten kan storseilet kontrolleres fra rormannsplassen. De aktre vinsjene kan brukes til å skjøte genoaen, men de kan fort bli for spede hvis det blåser en del.

Mange vil si at baugpropell er et must, særlig på de større båtene. Baugpropell gir klart en ekstra trygghet i trange havner alene. Svenn ville ikke vært foruten, mens Jan i sin match ikke ser det samme behovet.

Ved oppankring og heving av anker alene i mye vind er det mindre stress hvis man kan styre ankervinsjen med en fjernkontroll fra rormannsplassen. Jan er enig at elektrisk ankervinsj er kjekt å ha for turseilas, og har det høyt på sin ønskeliste over oppgraderinger.

Svenn har gått til anskaffelse av elektrisk vinsjhåndtak. Denne kan brukes alle vinsjene, men den største nytten er til innrulling av genoa og rullestorseil. På denne måten har du en rolig og kontrollert innrulling av seilene. Har du konvensjonelt storseil er vinsjen glimrende til å heise storseilet.

SVAI: Å droppe ankeret i en beskyttet bukt er en enkel løsning.
SVAI: Å droppe ankeret i en beskyttet bukt er en enkel løsning.
SELVSTYRER: Med autopilot er det mulig å trimme seil, eller ta en kort tur under dekk.
SELVSTYRER: Med autopilot er det mulig å trimme seil, eller ta en kort tur under dekk.

Planlegging av seilasen

For aleneseileren er det særlig viktig å planlegge turen godt på forhånd. Ikke legg ut i dårlig vær (mye vind)! Selv små uhell kan være vanskelig å håndtere alene.

Mange foretrekker å legge ruten størst mulig grad i åpent farvann. Det kan være krevende å samtidig navigere, holde utkikk og håndtere seilingen i trange og trafikkerte farvann. Planlegging av ruten på forhånd og innlegging av Waypoints er en god regel, også for en «plan B».

Kartplotter er et fantastisk hjelpemiddel, men ha alltid de gamle papirkartene i beredskap. Svenn har også en Ipad med elektronisk kart ved kartbordet. Den gir et vesentlig bedre oversiktsbilde enn kartplotteren.

HJELP: Et elektrisk vinsjhåndtak gjør det enklere å håndtere store seil.
HJELP: Et elektrisk vinsjhåndtak gjør det enklere å håndtere store seil.

Underveis

Selve seilingen alene er uproblematisk så lenge det ikke er for sterk vind og man har autopilot som trofast og lydig mannskap. Autopiloten kan imidlertid slite med store bølger, særlig aktenom tvers. Dessuten bruker den en del strøm. Slike forhold krever mer manuell styring. Vær føre var og seil defensivt både når det gjelder rutevalg og seilføring. Rev seilene heller for tidlig enn for sent. Bruk preventer på storseilet ved fare for jibb. Seiling kun på genoa, særlig på romme vinder, er et behagelig alternativ for aleneseileren.

Det gjelder å begrense behovet for å gå under dekk. Er du alene på havet i lett sommerbris er det uproblematisk med perioder uten utkikk, men i fleste tilfeller bør man sørge for å ha det viktigste tilgjengelig i cockpiten før man legger ut. Klargjør mat, varmt vann/kaffe, drikke, mobiltelefon, varmt tøy og regntøy.

Universalverktøy (Leatherman) og kniv (den har vel alle montert et fast sted) må være innen rekkevidde.

Tillegging

Det mest krevende ved aleneseiling kan ofte være å legge til og forlate havn. Selv foretrekker vi uthavner hvor man enkelt kan droppe baugankeret og ligge på svai. Velg plass etter værmeldingen for natten (vinden har en lei tendens til skifte retning.…) og ha alltid en plan B. Når du ser deg ut en plass, tenk også på at det skal være enklest mulig også å forlate stedet (også ved eventuell vinddreining).

Det kan være krevende å komme ut igjen alene hvis du har vinden på tvers. En baugpropell kan være til god hjelp, men den kommer ofte til kort ved sterk sidevind.

Tillegging alene i en trang gjestehavn i mye vind kan fort skape stressende situasjoner, og i verste fall forårsake skader. Klargjør fendre og fortøyningstau i god tid før du går inn i havnen, ta en runde først for å få oversikt, velg ut en plass og få kontakt med noen i nærliggende båter og på brygga som kan hjelpe med å ta deg imot. Jan foretrekker å bakke inn i alle trange havner. Det gir bedre retrettmuligheter hvis det allikevel ikke er plass. Når andre oppfatter at du er alene, er det sjelden noe problem å få hjelp. Tilsvarende når du skal forlate brygga.

Vi håper at flere tar skrittet og prøver aleneseiling. Begynn i fint vær. Som sagt, aleneseiling kan gi en egen glede og så får man brukt den dyrebare båten, selv om du ikke får noen med deg.

Foreningsstoff

Artikkelen er skrevet og levert av Norsk Bavaria klubb

Powered by Labrador CMS