MiniTransat

RASK: Marie Gendron holder farten til de beste gutta i MiniTransat i sin selvbygde mini.
START: Det er to klasser i MiniTransat, proto, o serie. Båtene er bare 6,5 meter lange.
KOMFORT: Marie Gendron har spandert litt hvirmaling i sin karbonhule.

Imponerer i selvbygd Mini

Marie Gendron satt i gang å bygge egen regattabåt som 20-åring. Syv år etter er hun i ferd med å gjennomføre drømmen.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg drømte om å ha min egen lille båt, men som student, uten penger, så er det vanskelig å få kjøpt en. Løsningen ble å bygge båten selv, uttaler den franske 27-åringen på MiniTransats nettside. Etter nesten seks døgner hun beste den raskeste jente, og nummer fem i proto-klassen, etter å ha falt fra fjerdeplass over natten.

Kompositt-ingeniør

I 2012 startet hun byggingen av egen båt, og det tok fem år før hun ble ferdig. Båtbyggingen ble et prosjekt under ingeniørutdannelsen på  IUT polytechnic i Nantes. Båten ble til i karbonfiber, og båtens linjer er fra Guillaume Verdier.

Båten er en atypisk konstruksjon.

– Bærekraftige løsninger har vært et poeng under prosjektet. Det har vært en utfordring å finne nye løsninger som respekterer miljøet, kommer det fram. Deler av båten er bygget av resirkulert karbonfiber.

Første atlanterhavsseilas

Marie Gendron har vokst opp med seiling og seilte sin første jolleregatta i 2011. Mens hun bygget båt fikk hun seilt leveringsturer i Mini 6.50 og andre spennende båter. Første regatta i Mini 6.50 var ikke før i 2016, og i fjor ble hun fem i det franske nasjonale mesterskapet. I Mini-klassen er hun i år ranket som nummer 14.

Marie Gendron er den typen som gjør fransk soloseiling interessant. For to år siden markerte Clarisse Cremer seg sterkt i serie-klassen. I dag seiler hun IMOCA med Banque Populaire som sponsor. 

Også i serie-klassen er det en jente som seiler bra. Her er det åtte jenter medav 65 båter. Amélie Grasssi ligger som nummer syv, bare 39 nm bak lederbåten. I Serie-klassen er det langt tettere. Beste Serie-båt ligger bare 59 nm bak de langt mer avanserte Proto-båtene. 

Snart fremme

Første etappe går fra La Rochelle til Las Palmas på Grand Canari. De første båtene er ventet i mål på søndag, men da vil det også bli lite vind i området. Det blir en krevende avsluttning etter nå to raske døgn hvor de små 21-foterene har seilt over 240 mn i døgnet. Det er Francois Jambo som leder, og han seiler med vinnerbåten fra 2017. Tanguy Bouroullec som seiler den mest ekstreme båten med foiler, er på tredje. Den andre båten med foiler er numer ni. 

Plassering Proto

1. Francois Jambo 286 til mål

2. Axel Trehin + 35,5 nm

3. Tanguy Bouroullec + 42,2 nm

Plassering Serie

1. Ambrogio Beccaria 345 til mål

2. Felix De Navacelle + 14 nm

3. Julien Letissier + 18,4nm

ATYPISK: Marie Gendron kombinerte studier, drøm og idrett.
KOMFORT: Marie Gendron har spandert litt hvirmaling i sin karbonhule.
KARBON: Det tok Marie Gendron fem år å bygge sin egen Mini. Den er en av de raskeste.