XC 45: Båten ble en realitet etter at mange tradisjonelle X-Yachts-kunder spurte etter noe nytt fra det danske verftet.
RASKE BÅTER: X-Yachts slo seg inn i det internasjonale båtmarkedet gjennom å skape raske båter. Niels Jeppesen er selv en habil regattaseiler.
SEILER GODT: Niels Jeppesen ble positivt overrasket over hvor lite vekt ga utslag på bidevindsegenskapene.
UNDER DEKK: Stilen under dekk i Xc 45 er typisk for X-Yachts. Det er romslig og godt med lys i en tradisjonell atmosfære.

Jeppesens favoritt

Niels Jeppesen har vært X-Yachts’ sjefsdesigner fra første stund og han kan se tilbake på en enestående rekke av båter. Skal han velge seg ut en favoritt blant dem, må det være den båten som tilfredsstiller behovene han føler akkurat nå.

Publisert Sist oppdatert

Historien om X-Yachts, Danmarks mest vellykkete lystbåtsatsing gjennom tidene, startet da Niels Jeppesen, broren hans, Lars, og Birger Hansen startet verftet i Haderslev i 1979. Siden har verftet bygd mer enn 5000 båter, og det er blitt en finansiell suksess for grunnleggerne. De sitter fremdeles på større aksjeposter i selskapet, men 51 prosent kontrolleres i dag av Ib Kunoes Consolidated Holdings AS.

Den aller første X-en var 26-foteren X-79, som var et svar på J/24, Albin Express og Maxi Racer som allerede hadde slått godt an i markedet for sportsbåter. Danskene kalte den for en flyvepap fordi den tok av så snart vinden var aktenom tvers. X-79 vant det som da var verdens største regatta med 2100 delta gende båter, Sjælland Rundt, og ca. 500 båter ble bygd på 1980-tallet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER