KLAR: «Open60AAL» legger ut fra kysten av Frankrike 15. August.

Jorda rundt, fra nord til sør

Norbert Sedlacek Koch forsøker på ny å seile jorda rundt hvor han også seiler det Arktiske hav.

Publisert Sist oppdatert

Østerrikeren Norbert Sedlacek Koch starter i dag fra Les Sables d’Olonne med kurs nordover. Han skal passere de Britiske øyer til vest, og så følge norskekysten nordover. Planen er å runde Svalbard fra øst mot vest, før kursen settes sydover igjen. Etter dette blir det en mer normal jordomseiling østover i Sørishavet.

Norbert Sedlacek Koch skal seile over 32 000 nautiske mil uten assistanse, og uten stopp. Turen har han beregnet til å ta 200 døgn.

Bærekraftig

Norbert Sedlacek Koch seiler en spesiallaget båt til formålet. Det er en 60-fots båt med mye tilfelles med IMOCA-båtene. Men Sedlacek Koch båt er bygget med bærekraftige materialer. I stede for karbonfiber er båten bygget i fiber fra vulkansk stein. Kjernen i sandwich-konstruksjonen er balsa, og alt er limt sammen med biologisk epoxy.

Seileren er gründer og sjef for Innovation Yachts som står bak teknologien. Den tøffe turen skal bevise at teknologien holder mål.

SOLOSEILER: Norbert Sedlacek Koch legger ut på sitt rekordforsøk for fjerde gang.
ALLE HAV: Ruta er lagt opp slik jordomseilingen forgår i fem hav.

Egenprodusert energi

Turen skal bli helt utslippsfritt. Båten er utstyrt med elmotor, og energien høstes fra vindturbin, slepegenerator og solpanel.

Norbert Sedlacek Koch har tidligere fått bygget en 16-fots båt som ble brukt for å krysse Atlanterhavet. Norbert Sedlacek Koch seilte Vendee Globe i 2008-2009.

Fjerde forsøk

Norbert Sedlacek Koch fikk båten ferdig i 2018, men måtte avbryte rekordforsøket etter tekniske problemer. I 2019 ble han utsatt for en storm som skadet riggen. Rekordforsøket i 2020 ble avlyst på grunn av Covid 19.

Opprinnelig var planen å seile igjennom Nordvestpassasjen. Det ble i 2021 endret til å i stede runder Svalbard.

I 2021 gangen kom han litt lengre, men ikke mye. Etter ni dager ble forsøket oppgitt etter elektriske utfordringer.