«Lærke» med spinnaker under årets Vestfjordseilas, som de vant.
Salongen i «Lærke».
Kai Linde har vunnet flere regattaer. Her er han følge båt til Skottpeisingen i Steigen.
Nordnorsk båttradisjon med tysk presisjon

Nordnorsk båttradisjon med tysk presisjon

Man trenger ikke være født i Norge for å kunne bygge nordlandsbåter. Tyske Kai Linde i Rognan kan nemlig trebåtbyggerfaget langt bedre enn de fleste innfødte nordlendinger.

Publisert Sist oppdatert

FOTO: Kai Linde har bodd i Norge mer enn halve livet. Her og i bildet til høyere er han om bord i «Lærke».

Seilas hadde gleden av å seile med Kai Linde om bord i hans «Lærke» i Steigen i sommer, og fikk dermed høre historien om hvordan en østtysk tenåring havnet innerst i en nordnorsk fjordarm og begynte å bygge nordnorske tradisjonsbåter.

Bestefar båtbygger

– Min farfar var båtbygger og fortalte om de norske tradisjonsbåtene, forteller Kai Linde, som seilte i land i Norge som 19-åring og siden har blitt her. Etter å ha jobbet som frivillig i Tromsø gikk han på båtbyggerlinja i Saltdal fra 1983 til 1985. Så gikk turen til Danmark i noen år, før han kom tilbake til Norge og Rognan, hvor han nå bor sammen med familien og driver eget trebåtbyggeri.

Ekte vare

De fleste som har et forhold til Nord-Norge, for eksempel gjennom en bestefar eller annen slektning, har også et forhold til nordlandsbåter, mener båtbyggeren som sist vinter bygde fire nordlandsbåter i størrelsen 18-27 fot.

Kundene består av alle typer folk; både privatpersoner, organisasjoner, rike og de med en mer beskjeden økonomi, men som ønsker seg en nordlandsbåt.

– Disse båtene er ekte vare, gliser Kai på nesten klingende nordnorsk, og viser til at konene ofte har en finger med i spillet når det gjelder valg av tradisjonelle trebåter. Når det gjelder båtbyggerens egen kone og barn, er disse typisk godværseilere, påstår han.

– Kona trives nok best i «sjokoladeseilas», medgir han.

«Lærke» er en spissgatter som har vunnet flere regattaer, deriblant klasseseieren i årets Vestfjordseilas. Hun er 29 fot, bygget i europeisk lerk i Danmark og ble sjøsatt i 1991.

– Undervannsskroget er basert på 50-tallets danske spissgattere, som  er litt bredere og fyldigere enn de norske, forteller 46-åringen som sørger for at det fortsatt bygges nordlandsbåter i Rognan.

Kai Lindes hjemmeside: http://www.kailinde.no/