NORSteam får America's Cup båter

America's Cup klassens båter en nå så godt som verdiløse etter at de neste seilasene om pokalen skal gå i flerskrogsbåter. To norske forretningsmenn har sett mulighetene og sikret to av de flotte båtene.

Publisert

Bildet over: Båtene er allerede pakket og klare for transporten til Norge. Claus Landmark har vært i Dubai og besiktiget båter og utstyr.

America's Cup klassen versjon 5 seilte sin siste regatta i Dubai ifjor. Klassens fremtid er dermed usikker for å si det mildt, og disse fantastiske båtene selges nå for en slikk og ingenting.

Det var dette de som fikk de to seilerinteresserte forretningsmennene Jens Ulltveit-Moe og Stein Erik Hagen til å tenne på ideen om å tilføre norsk seilsport to båter utenom det vanlige. De mener at disse båtene må være perfekte for NSFs storbåtprosjekt, og at det ikke finnes en bedre båt til å gi NORSteam seilerne skikkelig storbåterfaring.

Stein Erik Hagen har flere ganger møtt Oracle sjefen Larry Ellison under World Economic Forum i Davos og da han nylig tok kontakt med amerikaneren tok det ikke lang tid før de to ble enige om en handel. Hagen kontaktet deretter Jens Ulltveit-Moe som raskt gikk med på å finansiere båt nummer to.

Prisen på båtene er ikke kjent, men etter det Seilas har grunn til å tro er den like over to millioner kroner per båt. Det blir derfor ikke mulig for Norges Seilforbund å investere direkte i båtene, men prosjektansvarlig Per Chr. Bordahl som igår himmelfallen mottok den gledelige nyheten tror det blir mulig å sikre sponsormidler for å dekke driften av båtene.

Det er klart at Hagen og Ulltveit-Moe vil forære båtene til Norges Seilforbund og at båtene vil bli døpt henholdsvis «NORSteam Canica» og «NORSteam Umoe». Det er et poeng at båtene skal matches mot hverandre og for å unngå en potensiell konflikt mellom Øst- og Vestlandet, er det bestemt at båtene skal ha sin base i Kristiansand.

De to norske seilerne som har størst erfaring med AC klassen, Espen Stokkeland og Harald Blom Bakke, som begge var med på svenske Victory Challenge, kommer til å fungere som instruktører for prosjektet.

- Ettersom NORSteam prosjektet har et begrenset antall seilere, betyr dette at vi i første omgang må takke nei til generøse tilbud fra Otto Backe og Carl Jansen som har tilbudt oss lån av to Farr 40 og fire Melges 24, men vi håper å kunne komme tilbake til dem etter hvert som stammen av gode seilere utvides, sier Bordahl til Seilas.