Dagseileren Saffier SE 24 Lite

KUL: Nye Saffier SE 24 vil vekke oppsikt med sine aggressive linjer.

Liten båt for stor seilglede

Saffier Yachts har blitt giganter på dagseilere. Nå kommer de med en mindre modell, men Saffier SE 24 Lite blir ikke billig.

Publisert Sist oppdatert

Motorbåter for dagsturer er det største markedet for båt i Norge, men seilbåter som utfyller samme oppgave er det liten interesse for her hjemme. I resten av Europa tenker de annerledes. Saffier Yachts utvikler båter som bør være perfekte for den norske kysten, og for mange gi langt større båtglede enn en skjærgårdsjeep. Det nederlandske verftet har to serier modeller, SC, mer klassiske linjer, og SE, med mer moderne linjer.

Saffier SE 24 Lite er den nyeste og minste modellen i SE-serien, en båt som starter på 69 900 euro uten moms. Den med elmotor, puter og seil vil herligheten koste 1,1 millioner kroner.

Stor seilglede

Både Saffier SE 27 Leisure og Saffier SE 33 Life har blitt kåret til Årets Båt i Europa, så forventingene til den nye 24-foteren er skyhøy. Saffier Yachts legger alltid lista høyt, og leverer etter forventningene. Modellene byr på stor seilglede under alle forhold, og det største gliset kommer når gennakeren heises i frisk vind på slør.

Cockpiten på slike dagseilere er viktig, og på 24 foteren blir det plass til venner og familie. Aktre del fungerer som solseng. Puter er en del av konseptet på en slik båt, som gjør seilturer mer komfortabelt i fint vær.

Mer rendyrket

24-foteren har en liten kabin, men med lavt fribord og lav hytte, så kan det ikke være mye de kan by på under dekk. Selv 27 foteren var trang, men dette er også en størrelse hvor man kan forvente seg mer. Den nye 24 foteren er en dagseiler, med muligheter for å legge noen bagger under dekk tørt. Dette er også en enklere båt med rorkult, en mer rendyrket dagseiler. Båten er utviklet for å ha en selvslående fokk, men kan også utstyres med en 108 prosent som gir 1,5 kvadratmeter større seilareal. Rulla til forseilet er plassert under dekk.

1200 kilo veier båten. Det er ikke ekstremt lett, men så har kjølen 450 kg blybulb. Den stikker 1,3 meter som standard.

STOR: Cockpiten utgjør store deler av båten, og den vil bli komfortabel.
NEGATIVT: Skroget har moderne linjer med baugen feil vei.
INNREDNING: Båten får benker under dekk, men det blir lavt under dekk.

Drevet av naturen

Saffier Yachts var tidlig ute med å tilby elmotor, og 24 foteren kan leveres med en 3 kW Torqeedo hvor selve motoren er plassert rett foran propellen, under vann. Driften er på 24 volt og batteriet skal ha 3,5 kWh med energi. Det gir over en times drift på full fart, og vil sannsynligvis gi 10-15 nm rekkevidde med en fart mellom 4-5 knop. Elmotoren koster 125 000 kroner ekstra, og standard båt selges etter hva vi forstår uten motor.

Den nye 24 foteren er konstruert med elmotor i tankene, og har integrert solcellepanel på dekk. Ideen er å bruke naturens krefter, enten vindkraft eller sola.

Verftet hevder at Saffier SE 24 blir mulig å sette på henger bak bilen, men det vil kreve kran. Båten leveres bare med fast kjøl.

Skroget er enkeltlaminat, mens dekket er sandwich.

Saffier SE 24 Lite

LOA8,00 m
Skrog7,10 m
Bredde2,40 m
Dybde1,30 m
Vekt1200 kg
Ballast450 kg
Mastehøyde10,50 m
Storseil20 kvm
Fokk11 kvm
Fokk 109 %12,5 kvm
Gennaker48 kvm
Code zero41 kvm
Pris uten moms69 000 euro

.