SEIL: Selv motvind er digg i en god seilbåt i godt vær.

Seiling for vanlige folk

Hvordan skal vi få vanlige folk til å velge en seilbåt fremfor en båt med diger motor.

Publisert Sist oppdatert

I høst var det 6000 brukte båter på Finn, men bare 300 seilbåter. Salget av nye seilbåter en bare en bitte liten del av totalsalget av båter. Folk flest har ingen forhold til seiling. De aller fleste har ikke engang vurdert en båt med mast før de kjøper. Dette, selv om alle som kjøper ny bil, kjøper en elbil, et fremkomstmiddel uten støy og utslipp. Elbil har noen ulemper, men fordelene er langt større. På sjøen har vi alt en slik løsning. Seiling har sine fordeler, men de fleste ser bare ulempene.

Motorbåtkjøpere får mindre for pengene, enn det seilbåtkjøpere får, i alle fall i antall fot og bovolum. Seilbåtkjøpere er mer kunnskapsrike, og mer prisbevisste, mens produsentene og forhandlerne er mer entusiastiske, slik jeg opplever det.

I Norsk Maritimt Forlag gir vi ut to titler, SEILmagasinet og Båtmagasinet. SEILmagasinet har flere lesere og lesertallet har økt med 15 prosent det siste året, men det er Båtmagasinet som holder forlaget flytende. Det er her bransjekronene ligger. Produsentene får en langt høyere fortjeneste for en motorbåt, og det gjør også forhandlerne. Motorbåtkjøpere får mindre for pengene, enn det seilbåtkjøpere får, i alle fall i antall fot og bovolum. Seilbåtkjøpere er mer kunnskapsrike, og mer prisbevisste, mens produsentene og forhandlerne er mer entusiastiske, slik jeg opplever det.

De smarteste seilbåtprodusentene har for lengst startet med å også bygge motorbåter, og det med stor suksess. Det gir penger i kassa, men også en bismak.

Vanlige folk kjøper en båt som er enkel å holde, og som gjør det lettvint å få seg en dag på fjorden. Om båten er kul også, så er det en bonus. De færreste bruker båten som et viktig fremkomstmiddel. Det er RIBer, skjærgårdsjeeper og daycruisere folk flest kjøper, båter med 100 til 300 hk på hekken. Det er få alternativer til daycruisere i seilverdenen, men de finnes. I oktober seilte jeg Saffier 33. Saffier er et nederlandsk verft som kun bygger dagseilere. Båtene kan beskrives som seilernes Goldfish. Verftet har en enorm suksess, og er blitt Nederlands største seilbåtprodusent. I 2020 leverte de 124 båter, og nå økes kapasiteten på verftet fra ca 10 arbeidsstasjoner til 25, og den nye fabrikken skal gjøre produskjonen mer effektiv.

Sunbeam er en østerriksk produsent. Jeg fikk seile deres nye 32-foter, en weekender hvor designeren har plukket ideer fra motorbåter. Dette er en båt skapt for en kveld i Middagsbukta etter litt gennakerseiling mellom øyene, og kanskje litt bading.

Sunbeam har sluttet å bygge sine større modeller fordi de ser at kunder vil ha enklere båter som er mer tilgjengelige til rask bruk.

Selv om det selges ti ganger flere motorbåter enn seilbåter, er det seil jeg har sett på fjorden i høst, bortsett fra noen hummerfiskere.

Selv om det selges ti ganger flere motorbåter enn seilbåter, er det seil jeg har sett på fjorden i høst, bortsett fra noen hummerfiskere. Vi seilere koser oss på sjøen selv om det er under 20 grader, og har en langt større glede av det å være under veis, og denne gleden vil vokse med årene fremover. Vanlige folk vil nok angre når drivstoffprisen passerer 20 kroner literen, og bare øker. Seiling er veien å gå om vi skal nå målene fra Paris-avtalen.