Sportsbåt fra Sverige: Shogun 43 er som en eksklusiv sportsbil. Avansert bygget, heftig ytelse, men stiv pris. Shogun 43 byr også på et oppsiktsvekkende design. Den svenske 43-foteren er bygget lett, har mye seil, og det smale skroget er svært lettdrevet.

Klart for Årets Båt i Europa-testing, andre runde

11 spennende nyheter ligger samlet i Port Ginesta, rett syd for Barcelona. Her er båtene vi skal seile.

Publisert Sist oppdatert

Værprognosene for området ser ikke ideelle ut. At det blir regn hver dag spiller mindre rolle. Jeg er mer redd for at vinden uteblir. Det er meldt lette vinder fra ulike retninger hele uken. 

Blitt en tradisjon

De siste årene har Port Ginesta blitt det stedet vi tester båter i Middelhavet. Det er et sted som båtprodusentene også setter pris på. Beneteau valgte å lage et fast testsenter her nede, etter at vi startet å teste her. Her ligger Beneteaus nyheter, og presse og kunder blir invitert ned til prøveseiling. 

Også andre produsenter lar båten ligge her over vinteren for testing og kundeseiling. 

Mye spennende

Det er mye dyrt – billlige nye båter finnes ikke lengre, men det er likevel mange spennende båter for det norske markedet. Bavaria C46 er utviklet med ideer fra Bavaria Norge. Beneteau Oceanis 37.1 og Hanse 410 er modeller som burde ha vært bestselgere i Norge. Vi skal også seile Elan Impression 43, en båt som er ett knepp opp fra bestselgerne. 

Xc47 er også interessant, og er første modell fra X-Yachts uten Niels Jeppesen som designer. 

Shogun 43 er en ekstrem karbonbåt designet av Södergren, bygget av Linjett i Sverige. 

Bavaria C46
Bavaria C46
Ett hakk opp: Elan har blåst liv i sin Impression-serie igjen med en nyutviklet 43-foter. Impression-serien er turseilerne fra det slovenske verftet. Båten var på plass i Düsseldorf i januar, og vi fikk da se en 43-foter med mer plass og en stil under dekk som skiller den ut fra mengden. Elan har tradisjonelt holdt kvaliteten på et høyere nivå enn de rimeligste tyske og franske båtene, og i tråd med tidsånden skal den nye 43-foteren seile litt bedre.
Ett hakk opp: Elan har blåst liv i sin Impression-serie igjen med en nyutviklet 43-foter. Impression-serien er turseilerne fra det slovenske verftet. Båten var på plass i Düsseldorf i januar, og vi fikk da se en 43-foter med mer plass og en stil under dekk som skiller den ut fra mengden. Elan har tradisjonelt sett holdt kvaliteten på et høyere nivå enn de rimeligste tyske og franske båtene, og i tråd med tidsånden skal den nye 43-foteren seile litt bedre.
DIGER: Vi fikk en titt om bord i Hanse 410 i Cannes og ble imponert over volumet og plassen. I Port Gineste skal vi se om den også seiler bra. Hanse 410 er tredje båt i den nye serien med fransk design. Båten blir en sterk utfordrer til Bavaria C42.
Serien er komplett: Med Oceanis 37.1 har Beneteau en komplett serie moderne turseilere fra 30 til 50 fot. 37-foteren var den siste biten som manglet i den nye serien. Den nye 37-foteren har mye til felles med Sun Odyssey 380, men er faktisk større i de fleste retninger. Også under dekk er det likheter, men Oceanis har langsgående bysse der Sun Odyssey har L-bysse.
Nytt fra Danmark: X-Yachts gjør nå designarbeidet selv og Xc 47 er første båt fra verftet uten Niels Jeppesen som designer. Xc 47 skiller seg kraftig fra tidligere modeller i Xc-serien, men skal henvende seg til de samme kundene. Dette blir en turseiler med verftets velkjente kvaliteter. Nytt er et lavt dekkshus.

To skrog

Outremer 52 er en drømmebåt for dem som drømmer om langtur i katamaran. HH44 er litt mindre, men skal ha mye av de samme egenskapene som Outremer. 

I La Rochelle seilte vi Neel 52, som er en trimaran. Jeanneau 55 har bare ett skrog, men er utviklet for å ha noen av flerskrogbåtenes egenskaper. 

ETTERSPURT: Outremer er katamaranenes Halberg-Rassy. De er dyre, men også etterspurt. 52-foteren bør være perfekt for en familie som ønsker å seile langt. En milsluker med høy komfort. Vi fikk se båten også i Cannes, og ble imponert over alle de gjennomtenkte ideene du finner om bord.
Katamaran på ett skrog: Jeanneau Yachts 55 har mye til felles med Sun Loft 47, men i en mer luksuriøs utgave. Cockpiten er helt annerledes, utviklet som et sosialt uteområde, og planløsningen er ny, litt som på en katamaran.
Kompakt luksus: Hudson Yacht Group lager lette og avanserte karbon-katamaraner. Nå kommer en 44-foter, den minste i serien. HH44 skiller seg ut, og kan minne om en liten Gunboat.

To små

Nederlandske Saffier har truffet markedet godt med sine dagseilere. I Barcelona skal vi seile deres nye 24-foter, en båt utviklet etter samme konsept som sine storesøsken, men til en hyggeligere pris. Vi skal også seile Flaar 24, en sporty båt fra Ungern. 

Kompakt dagseiler: Saffier se 24 Lite er liten og enklelt bygget, og skal være morsom å seile. Med elmotor, puter og seil vil prisen havne godt over en million kroner.
For innsjøer: Flaar 24 fra Ungarn er bygget i karbon og kan sammenlignes med First 24 SE. Båten er laget for å enkelt kunne trekkes på henger.