VARM MOTOR: Motoren hadde gått varm, men skulle være fagmessig reparert. Flere feil dukket opp. (Illustrasjonfoto)
VARM MOTOR: Motoren hadde gått varm, men skulle være fagmessig reparert. Flere feil dukket opp. (Illustrasjonfoto)

Varmgangskadet motor

Motoren fikk feilmeldinger kort tid etter bruktbåtkjøpet. Både selger og kjøper føler seg lurt av forhandler. – Så hvem har egentlig ansvaret, spør innsenderen. Båtadvokatene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Vi har kjøpt en 35-foter, 2007-modell, av en privatperson som igjen hadde kjøpt denne av en forhandler. Ved kjøpet ble vi informert om at motoren hadde gått varm for tidligere eier. Dette skulle imidlertid være fagmessig reparert av verksted, og det var nå «ny motor». Båten skulle nå være i tipp topp stand. Etter kun noen få timers kjøring dukket det imidlertid opp feilmeldinger. Vi leverte båten til nærmeste marina som da fant flere alvorlige feil som stammet fra varmkjøringen av motoren. Dette var blant annet brent og skadet ledningsnett, hull i luftfilterboksen og løs kompressorclutch, og ekspansjonstanken har skader etter varmgang. Dette fikk vi reparert for 47 000 kroner. Vi har tatt dette opp med forhandleren som solgte båten slik til vår selger. Disse avviser imidlertid ansvar, noe som provoserer oss. Vi mener de har solgt en båt med alvorlige skjulte feil og bør rydde opp etter seg. Ifølge marinaen som reparerte båten var den farlig å kjøre med. Vi reagerer naturligvis sterkt når vi forsto at forhandleren hadde valgt å la slike brannskadde deler forbli i bruk når de solgte båten som reparert og utbedret. Både vi og vår selger føler oss lurt av forhandleren. Hvem har ansvaret her?

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS