REGATTATIPS: Psycho er en ung gjeng med ivrige regattaseilere, som her deler sine beste tips og triks i forkant av regattaen.
REGATTATIPS: Psycho er en ung gjeng med ivrige regattaseilere, som her deler sine beste tips og triks i forkant av regattaen.

Psycho: Slik planlegger vi regatta

Gjengen om bord Psycho, en 40 fots Sinergia, deler her sine beste regattatips – fra påmelding og frakt, til mat, værmelding og weather routing.

Publisert

Hvordan ser egentlig en regattahelg ut bak kulissene? For mange turseilere kan overgangen til regattaseiling virke nesten uoverkommelig, med regler, påmelding, mat, mannskap, pakkelister og værstrategi. 

ENERGISK GJENG: Gjengen omtaler seg selv som på lavt budsjett, men med høyt adrenalinnivå.
ENERGISK GJENG: Gjengen omtaler seg selv som på lavt budsjett, men med høyt adrenalinnivå.

Psycho sin oppskrift på regatta

Vi i Psycho (en Sinergia 40 på lavt budsjett, men med høyt adrenalinnivå) har funnet en oppskrift som fungerer bra for oss. Dette er ikke nødvendigvis fasiten, men slik vi gjør det – og vi håper flere får lyst til å hive seg utpå.

Påmelding – byråkratiets motvind

Før man engang får satt seil, må båten inn i systemet. Vi snakker:

· NOR Rating-bevis fra Norges Seilforbund.

· Medlemskap i seilforening.

· Forsikring.

· Og ikke minst: Manage2Sail – portalen der skipperens navn gjerne lyser sterkere enn båtnavnet (noe vi i Psycho synes er litt kjipt, for vi seiler tross alt båten, ikke kapteinen).

Så er det reglene. Hver regatta har seilingsbestemmelser, som viser videre til Kappseilingsreglene, som viser til NOR Rating-reglene, som igjen viser til ORC-reglene. Du skjønner tegninga. Vårt tips? Start med å løse inn målebrev hos Norges Seilforbund, lag en bruker i Manage2sail og meld deg på.

Et godt triks er å bruke AI som snarvei: Bare legg inn båttype, klasse og regatta, og la maskinen grave seg ned i regeljungelen. I tillegg, aldri vært redd for å spørre noen på brygga eller arrangøren om hjelp!

BRUK AI: Psycho har erfart at AI er nyttig hjelp når man skal navigere gjennom jungelen av regattaregler.
BRUK AI: Psycho har erfart at AI er nyttig hjelp når man skal navigere gjennom jungelen av regattaregler.

Mannskap – laget bak farten

Vi er ti faste i Psycho, og på oppstartsmøtet før sesongen bestemmer vi hvilke regattaer vi «satser» på. For å unngå stress når livet skjer, har vi en solid vikarliste av folk vi kjenner og stoler på. Hos oss er det hver seiler sitt ansvar å skaffe vikar om man må melde avbud.

På de store regattaene, som Færdern og Skagen Race, kjører vi makkerpar. To og to passer på hverandre: spist? drukket vann? sjøsyk? Dette skaper trygghet om bord når vi er såpass mange og flere som er ganske ferske.

Vi har laget «rollekort» med faste oppgaver for hele mannskapet. Dette er et dobbeltsidig kort som alltid er om bord. Når vi har vikarer om bord får de en rask gjennomgang av rollekortet og oppgavene som skal gjøres. Alle har en hovedrolle, som for eksempel «taktikker». I tillegg til hovedrollen har alle også en annen rolle om bord, som eksempelvis «Hullmaster».

ROLLEKORT: Psycho bruker alltid rollekort om bord, og vikarer får alltid en rask gjennomføring.
ROLLEKORT: Psycho bruker alltid rollekort om bord, og vikarer får alltid en rask gjennomføring.

Pakkelister – less is more 

– Men aldri på bekostning av sikkerheten. 

Vi i Psycho seiler ikke på slump – vi har faste pakkelister, delt inn i:

· Standardutstyr for alle regattaer (redningsvest, line, klær).

· Ekstra for helgeregatta (to–tre dager).

· Ekstra for kaldt vær (ull innerst, alltid).

· Ekstra for minusgrader (balaklava, boblejakke, tykk ullgenser).

Poenget er å unngå unødvendig vekt og samtidig sikre at vi holder varmen.

Mat – gally boss styrer skuta

Mat er viktigere enn mange tror, da det er drivstoffet til mannskapet. Vi har én Gally Boss (hovedansvarlig) og en Gally Mate (assistent). Sammen lager de menyer og handler ut fra ferdige lister. Da slipper vi å stå med fire kilo brunost og ingen kaffe. På en regatta som Færdern går det mye i enkel og næringsrik mat som tåler å bli spist på dekk midt på natten. Her er det viktig å finne ut av hva som er enkelt, gjennomførbart, ikke kjipt, og noe alle liker. Vi har for eksempel mange brødskiver under regatta da det er enkelt å lage til mange, og tidligere har vi også laget calzoner og tacowraps i forkant. I tillegg til dette har vi varmmat på lange regattaer, slik som rett i koppen og real turmat, da dette er enkelt å lage og spise. Vi har oppdaget at man ikke må glemme motivasjonssnacks, som kjeks og sjokolade.

GOD PLANLEGGING: Ifølge mannskapet om bord 40-foteren har god planlegging alt å si for regattaen.
GOD PLANLEGGING: Ifølge mannskapet om bord 40-foteren har god planlegging alt å si for regattaen.

Overnatting – hygge i båten

Vi er en ung gjeng på budsjett, så overnatting skjer som regel om bord. Ja, det blir trangt, men det er også en del av sjarmen. Ofte er det en eller to som finner en sofa hjemme eller en Airbnb, men stemningen blir alltid best når vi ligger tettpakket i køyer og klatrer ut av båten som klovner på morgenen, fit for fight. Dette er billig og enkelt, selv om det finnes alternativer som Airbnb og hytter. 

Taktikk og vær

En uke før start begynner vi å følge med på vær og strøm: Yr.no, Windy og strømkart fra Fjordos er faste verktøy. Når regattaen nærmer seg, kjører vi weather routinger i SailGrib, som er gratis. Gribfiler gir oss et bilde av hvor vi kan være til et gitt tidspunkt, men vi har erfart at routing fungerer best ute i «åpent farvann», ikke alltid i Oslofjorden. Gribfiler får man enkelt lastet ned gratis fra yr også. Er du nybegynner så holder det å sjekke vinden i Yr og strømmen fra kartene til Fjordos.

Vi lager alltid en plan, som nesten alltid endres underveis. Likevel er det mye enklere å justere underveis enn å starte med blanke ark midt i regattaen. Spesielt hvis man har fungerende instrumenter (noe vi ikke har mye av om dagen).

ALLTID EN PLAN: En god plan for vær og taktikk i forveien er helt essensielt.
ALLTID EN PLAN: En god plan for vær og taktikk i forveien er helt essensielt.

Frakt – mer enn bare transport

Vi kaller turen til regattaen for «frakten». I forkant fordeler vi oppgaver: fylle diesel, sjekke gass, handle og mekke småting. Samtidig bruker vi frakten til å gå gjennom seilingsbestemmelser og taktikkscenarier. Ofte rigges det også ekstra utstyr, for eksempel barberhauler til slør. I tillegg er frakten viktig for mye av teamfølelsen om bord, og det gir gode muligheter til å ha det hyggelig sammen. 

Frakten tar mange timer i løpet av en sesong, med mange runder inn og ut av fjorden. Vi har derfor satt opp et enkelt rulleringssystem som gjør at man slipper å være med hver gang.

Oppsummering – vår oppskrift på en regattahelg

For oss i Psycho er nøkkelen planlegging, spesielt siden vi er så mange ombord. Vi passer på å ha påmelding i orden, mannskap og vikarer klare, pakkelister som følges, matansvar fordelt, og vi begynner tidlig å se på vær og taktikk. Resten er trening, samspill og en psycho seilglede.

Vi håper å se mange båter på fjorden fremover både shorthanded, men kanskje helst fullt crew så vi får enda flere å fighte mot!