Rolex Fastnet Race

IMOCA: «Rosalba» ble bygget i 2002, og blir nå kraftig oppgradert før 2019-sesongen. Båten har tildligere seilt under navnet «Artemis» og «Pindar».

Norsk seiler i knallhard konkurranse

Rolex Fastnet Race starter lørdag, og i den mest interessante klassene deltar Rune Aasberg.

Publisert Sist oppdatert
SHORTHANDED: Rune Aasberg har lang erfaring med Class40, senere i år skal han seile IMOCA 60 i Fastnet race og Jacques Vabre.

Det blir tettbakket med raske båter når starten går 3. august fra Cowes for 48. gang. Over 400 båter deltar fra 26 ulike nasjoner. Fastnet race er mer populært enn noen gang, og får å få delta, så må man være kjapt ute. Regattaen seiles annet hvert år, og de siste gangene har den blitt utsolgt. 

Minimalt med trening

– Vi fikk seilt litt på mandag, og på onsdag krysset vi kanalen til England fra Frankrike, da funket det meste, men vi fikk problemer med styresystemet som vi fikk midlertidig fikset under veis, forteller Aasberg på telefon fra England. Han forteller at de gjerne skulle ha fått trent mer før start.

– Det har vært mye mekk og mange biter å sette på plass. Vi er ikke i mål med alt. Båten har ny elektronikk, nytt elektrisk anlegg, noen nye seil, ny kjøl og nytt system for å vinkle kjølen, forteller Aasberg.  

Oppvarming for Transat Jacques vabre

IMOCA-klassen teller hele 21 båter hvor det seiles dobbelhanded. I tillegg deltar det to andre slike båter med fullt mannskap. Rune Aasberg seiler sammen med Richard Tolkien  på «Rosalba». Båten fra  2002 har blitt kraftig oppgradert før 2019- sesongen, men vil være sjanseløs mot siste og nest siste generasjon 60-fotere utstyrt med foiler. 

Den nyeste av dem « Arkea Paprec» er nettopp sjøsatt og vil neppe hevde seg mot båter som «Charal» av samme generasjon, sjøsatt i fjor høst.

For Rune Aasberg og Richard Tolkien blir Fastnet Race viktig som en oppkjøring til Jacques Vabre til høsten. Der stiller det 30 60-fotere, og blir en viktig test for alle som skal seile Vendee Globe i 2020. 

LES: Strykejern fra Juan K

Lave ambisjoner

– Fastnet Race blir en test for å luke ut båtens svake punkter. Vi har ingen ambisjoner om å komme høyt på resultatlisten, sier Aasberg. Regattaen blir også en del av kvalifikasjonen for å kunne delta i Jaques Vabre, men 605 nm er for kort. Planen er å fortsette videre etter målpassering og gjøre ytterligere 500 nm.

– De ser ut til å bli en lett start, men det kan komme vind etter at vi er i mål, forteller Aasberg.

 «Rosalba» er en Owen Clarke Design, samme som konstruerte Aasbergs tidligere «Solo». Båten har tildligere seilt under navnet «Artemis» og «Pindar».

Henrik Bergesen er også å finne på påmeldingslisten, men vil ikke delta i Class 40 med sin «Hydra». 

Les: Rune Aasberg skal seile Transat Jaques Vabre