Med avskrudd AIS og utenfor kart på Svalbard

Seilmagasinet har tidligere skrevet om Sam Holmes. Han er mannskap på en Oyster 48 som nylig seilte til Svalbard. Sam Holmes har lagt ut oppfølgende program fra Svalbard. Igjen overrasker mannskapet.

Publisert Sist oppdatert

Sam Holmes (28) seiler til daglig en 28 fots seilbåt fra 1979. Han har over 190 tusen abonnenter på Youtube og filmene hans har samlet 21 millioner visninger. I de siste programmene har han seilt som mannskap. Filmen fra Svalbard innleder med at de ikke får start på motoren. Det er et dieselfilter som er tett. Mannskapet har tydeligvis ikke reservefilter ombord og må oppsøke andre for å få tak i filter. Flaks er at de har en svært vanlig filtertype, og får tak i dette.

Skrur av AIS

De fortsetter seilasen nordover hvor de velger å skru av AISen slik at det eventuelt ikke blir oppdaget hvis de bryter forbudssoner. Kapteinen ble bøtelagt for dette tidligere ved Bjørnøya. Det kommer ikke fram om de har meldt inn turopplegget til Sysselmesteren noe som er et krav i områdene de ferdes. Dette skal gjøres fire uker før planlagt tur og det skal også rapporteres i etterkant av turen. Det er også krav til søk- og redningsforsikring.

Mangler kart

Seilasen fortsetter med mål om å seile utenfor kartene de har på kartplotteren. De har ikke kart nord for 80 grader, og det uttrykkes spenning ved å seile i et område hvor de ikke kan se hvor grunnene er.

RISIKO: Sam Holmes imponerer ikke norsk ekspert på sin tur til Svalbard.
SVALBARD: Sam Holmes fikk ikke ankeret til å sitte skikkelig.

Mister ankerfeste

Senere i programmet snakker Sam Holmes om hvordan fartøyet begynte drifte da de lå for anker. Heldigvis blir de varslet via VHF. De får hjelp av Polarsyssel som er Sysselmesteren sitt tjenestefartøy på Svalbards, til å få kontroll på situasjonen. De har ikke på noen ankeralarm og de var selv ikke klar over at skipet driftet før de ble kontaktet på radio.

Går fjelltur uten rifle

Sam Holmes filmer fra Svalbard satellittstasjon. Her blir han hyggelig henvist av en lokal at han ikke bør oppholde seg uten skytevåpen. Det er ca 5 km fra satellittstasjonen til Longyearbyen og Sam Holmes velger å gå. Sysselmesteren opplyser om at isbjørnfaren er reell. Det er lovfestet krav til at alle som ferdes utenfor bosettinger skal ha egnede midler for skremming og jaging av isbjørn. Dette kan være signalpistol, knallskudd og lignende. Sysselmesteren anbefaler også å ha med skytevåpen. Holmes er tydeligvis klar over kravene til våpen, men forklarer det med at de ikke fikk leid på grunn av manglende våpentillatelse.

Beundring fra seerne med noen unntak

Sam Holmes er en av flere seilere som tjener penger på å lage Youtube-videoer og direkte donasjoner fra enkeltpersoner. Flere har valgt å støtte Holmes basert på videoen fra Svalbard. Svært mange av kommentarene uttrykker beundring og støtte til Holmes, men en av kommentarene skiller seg ut og er skrevet av Honza:

“I have lived in Longyearbyen, and strolling around like that with no flares or anything is very ignorant. Just up where you were, two women were attacked by a polar bear. They were also just having a walk in the park with no guns or flares. One of them jumped off the cliffs, the other was killed by the polar bear. And so the polar bear was shoot dead. Try to understand and respect the wild nature. We are just guests there. It's not Disney land.”

Honza henviser antagelig til ulykken som skjedde i 1995. To kvinner var på besøk i Longyearbyen og var på skitur over fjellet, uten våpen, da de møtte isbjørn. Rett på utsiden av bebyggelsen på Longyearbyen ble de angrepet. Den ene kvinnen klarte å komme seg unna, å ta seg til Longyearbyen. Det ble sendt helikopter, men de rakk ikke fram raskt nok til å kunne redde den 22-årige kvinnen.

Ekspert er lite imponert

Jon Amtrup er profesjonell seiler og har utgitt boken “Sail to Svalbard”. Amtrup var selv på Svalbard i juli og ble overrasket over de mange seilbåtene som besøker Svalbard. Han har sett filmene til Holmes og er lite imponert. Amtrup vektlegger at seiling ved Svalbard går på å minimere risiko. Videoene til Holmes viser det motsatte. Spesielt er han overrasket over hvordan de med overlegg skrur av AISen. Mange av handlingene setter ikke bare mannskapet i fare, men vil også kunne sette redningsmannskapene i fare hvis det går galt.

Seilmagasinet anbefaler å se episodene til Sailing Uma. De seiler en elektrisk seilbåt og besøkte Svalbard i fjor. De besøker mange av de samme stedene som Holmes og er langt bedre forberedt.