Seilasene fortsetter

Vinden har løyet litt i Flensburgfjorden i dag, men det er kaldt, vått og miserabelt. Alle seilerne er kledd som om de skulle til Svalbard.

Publisert

OVER: «Magda VIII» er den eldste 12-meteren i årets VM-regatta. Båten eies i dag av Einar Sisseners 12mR Framnes AS i Sandefjord og seiles av Lasse Lund. Den er tegnet av Johan Anker og bygges hos Anker & Jensen i 1909. Foto Rolex/ Daniel Forster.

Flensburg;

Men i dag blir det start for 6- og 8-meterne og kanskje to seilaser i løpet av lørdagen. 12-meterne blir foreløpig liggende i havn inntil videre.Med nordvestkulingen er det kommet inn store mengder, kald og våt nordsjøluft over Nord-Tyskland. I dag er vinden løyet litt, men det blåser fortsatt, det regner og er grått og kaldt. Kong Harald var imidlertid glad for å seile igjen da han tidlig i morges kom til Flensburg seilforenings flotte klubbhus i Glücksburg for den daglige morgenbriefingen.

8- og 6-meterne starter som planlagt i den første seilasen ved 12-tiden. 12-meterne må vente på ny beskjed etter at meteorologene har vurdert værsituasjonen nærmere. Dagens værmelding lover fortsatt vind fra nordvest, 18 – 20 knop, avtagende til 16 knop i ettermiddag. Regn og 17 grader.

«Nariida» eneste under seil

Da kulingen herjet som verst i går, og hele VM-flåten lå trygt fortøyd i havn, kom en stor, tomastet, båt farende forbi havnen ute i fjorden mellom Danmark og Tyskland. Det var Morten Bergesen som imponerte med sin flotte Wally superyacht, «Nariida». Med fullt storseil og genua, men uten seil på mesanmasten, gjorde båten over 15 knop på en skarp slør. Med seg om bord hadde Bergesen hele «Vema»-mannskapet og dessuten kong Harald fra «Sira». Kongen var, i følge flere som var med, meget imponert og begeistret da han sto til rors under de friske forholdene.

Morten Bergesen har vært en av de faste seilerne om bord i «Vema» under VM-regattaen her i Flensburg. «Nariida» ligger ruvende for anker en drøy n. mil utenfor havnen og vekker berettiget oppsikt, både under seil og til ankers. I det hele tatt er Norge godt synlig her nede, ikke minst med våre vakre klassikere, tre 12-metere og  fire 8-metere. Alle har store norske flagg på hekken som synes godt.

 Ny norsk 12-meter og 6-meter

Mer norsk skulle det bli i går kveld da alle VM-seilerne var invitert til party av og hos Robbe & Berking i deres store veteranbåthall i Flensburg. Over 500 personer fikk god plass inne i hallen der det var dekket til middag. I hallen fikk vi også se den svære kjølplanken og en serie stålspant oppmontert på det som om to år skal bli en av verdens mest interessante vintage 12-metere. Tegningene av båten var slått opp på veggen. Her kunne man se Johan Ankers karakteristiske signatur og datoen august 1939.  På grunn av krigen ble båten aldri bygget i Norge, men nå skal altså Robbe & Berking virkeliggjøre prosjektet, angivelig for en dansk byggherre.

En av dem som studerte tegningene og skjellettet av den nye Anker-tolveren var Einar Sissener.  Han har begge sine klassiske 12-metere «Magda VIII» og «Erna Signe» med i VM-regattaen. Sissener har satset stort på å bygge opp et senter for klassiske båter på Framnæs i Sandefjord.

– Dette er en stor og hyggelig nyhet for våre klassiskbåt-entusiaster, sa Sissener. – Norge og Danmark har allerede en imponerende flåte 12-metere og med dette nybygget vil interessen for regattaer i våre nordiske land bli større, sa han. Det lover også godt for større deltagelse i regattaene Sissener arrangerer i Sandfjord.

I tillegg til skjellettet av den nye 12-meteren sto en vakker, mahognyblank 6-meter midt i hallen.  Dette var en replika av en av Bjarne Aas’ berømte 6-metere, bygget for en tysk seiler. Her i Tyskland er Bjarne Aas nesten like berømt som Johan Anker og det seiler mange nyrestaurerte Aas-båter under tysk flagg.

Imponerte argentinere

Kollisjonen mellom kong Haralds «Sira» og den argentinske 8-meteren «Delphis» vakte stor oppsikt i media.  Blant VM-seilerne ble det imidlertid ikke betraktet som annet enn et hendelig uhell i en trang og fartsfylt regattastart. Skadene på «Delphis» var bare et skrubbsår i dollbordet helt akter, mens «Sira» ikke hadde synlige spor etter hendelsen dagen etter.

Hva seilerne snakker om her er argentinernes store begeistring for den norske seilerkongen. Kong Harald gikk nemlig personlig bort til mannskapet på «Delphis» og beklaget kollisjonen som han påtok seg det fulle ansvar for.  Noe slikt hadde argentinerne aldri opplevd før. Der blir det gjerne høyrøstet krangel hver gang noen seiler inn i hverandre under en regatta. Og at kongen selv brydde seg med å be om unnskyldning gjorde et sterkt inntrykk, ikke bare blant argentinerne.