Fremtiden for The Ocean Race er her

11th Hour Racing er lenger i å utvikle foiling enn noen annen IMOCA til nå

Publisert Sist oppdatert

Det gjenstår ett år til starten av The Ocean Race 2022-23 (tidligere Volvo Ocean Race) og det USA-sponsede 11th Hour Racing Team er på den lengste havseilasen til nå siden båten ble levert i august 2021. Charlie Enright og Pascal Bidégorry er på kvalifiserings-seilasen på 750 nautiske mil for det 5800 nm lange Transat Jacques Vabre som starter 7. november fra Frankrike til Martinique.

Den nye båten til 11th Hour Racin startet i i 48 timersregattaen Defi-Azimut i september men brøt av tekniske årsaker.

11th Hour Racing er konstruert for The Ocean Race der den skal seile med en besetning på fire. 60-foteren er som alle de senere IMOCA-båter bygget med lukket cockpit, tross for at dette kan bli utfordrende med flere om bord. I The Ocean Race vil det ikke være lov å benytte avanserte autopiloter som i Vendee Globe.

De nye båten representerer det siste av utvikling mot en fullstendig foilende havgående regattabåt, resultatet av et samarbeid med konstruktøren Guillaume Verdier, Francois Gabarts MerConcept og båtbyggerne i CDK Technologies. Båten er en videreutvikling av de mest avanserte båtene fra det siste Vendee Globe og de ansvarlige har bragt båten ytterligere ett skritt i retning av foiling slik vi ser det i America's Cup. Men IMOCA-klassen har ikke tillatt foiler på roret som gjør at disse båtene sleper hekken i vannet når de flyr.