NORSK: «Skawbelle» er konstruert og bygget i Norge. Nå blir den restaurert for annen gang.
NORSK: «Skawbelle» er konstruert og bygget i Norge. Nå blir den restaurert for annen gang.

Flere ½-tonnere under restaurering

«Skawbelle» ble skapt for VM i ½-ton i Sverige i 1969. Nå blir klassikeren restaurert igjen.

Publisert
RACING: «Skawbelle» lykkes ikke i VM, men gjorde det bra i hjemlige farvann.
RACING: «Skawbelle» lykkes ikke i VM, men gjorde det bra i hjemlige farvann.

Einar Husby på Stathelle har satt i gang med å restaurere «Skawbelle» for andre gang. Sist gang var i 1994. Nå er Sigurd Herbern konstruksjonen bygget hos Kittelsens båtbyggeri i Risør blitt 51 år, og trenger ny innsats.

– Forrige eier satt i gang en omfattende prosess, med helt nytt dekk og overbygg i teak, men kom ikke mål. Nå har jeg tatt over båten, forteller Husby. Han har en lang vei å gå, og båten mangler rigg.

Slått av svenskene

Dufour Arpége og She 31, en Sparkman and Stephens design

konstruksjon som også ble satt i produksjon i Sverige under navnet IW31. Dette var båter som dominerte klassen på slutten av 60-tallet, men under VM i Sandhamn dukket det opp en sprek båt, konstruert av en ung designer. Det var Scampi med Peter Norlin som skipper og konstruktør.

Tredjeplassen gikk til en båt med navnet «Joker». Båten var konstruert av Rolf Magnusson, og ble satt i produksjon av Arvika Plast, men de maktet ikke oppgaven. Albin fikk konstruktøren til å utvikle Ballad ut fra «Joker», mens formene til joker ble utviklet og ble til Comfort. «Joker» førte til en rekke båter, også Player 31, Möre 30 og Joi 30.

Under dette mesterskapet deltok også flere Mistress 32, bygget av Harry Hallberg. Den første «Hambo» hadde fått en 5. plass i VM i Frankrike i 1968.

«Skawbelle» var forsinket i leveransen og hadde ikke en sjanse mot de nye og mer moderne glassfiberbåtene. «Skawbelle» representert på en måte slutten på norsk seilbåtproduksjon, mens den møtte den unge seilbåtindustrien i Sverge.

«Skawbelle» ble kjøpt av min far Henrich Nissen-Lie. Den ble på 70-tallet solgt til Birger Kullmann som også brukte båten til regatta. Siden den gang har den vært i Brevik-området.

RASK: Peter Norlins «Scampi» markerte en ny tid.
RASK: Peter Norlins «Scampi» markerte en ny tid.

50 år

Det er nå 50 år siden halvtonklassen eksploderte. Martin Kamperhaug vil arrangere mesterskap for disse båtene 40 år etter at VM ble holdt på Hankø. Den gangen var det 30 norske lag som sloss for å kvalifisere seg for mesterskapet. Mesterskapet ble også starten på Nessy 94 som ble produsert Nesodden. Det ble i alt bygget 36 slike båter, både som halvfabrikat og ferdig båt.

Med det store antallet halvtonnere i Norge, samt i nabolandene, så kan det lett bli to klasser på Hankø. En for de mer klassiske, som «Skawbelle», og en for de mer moderne som Nessy 94 «Odins Ravn», og Kong Haralds «FramVIII».

Ballad, Scampi og Comfort kan kjøpes som greie turbåter for under 100 000 kroner. De kan bli konkurransedyktige med noen nye seil.

Liste over populære halvtonnere

1983: «Fram VIII» ble kostruert av Eivind Amble, men bygget i Finland.
1983: «Fram VIII» ble kostruert av Eivind Amble, men bygget i Finland.
Powered by Labrador CMS