POKAL: Admiral's Cup settes opp på ny i 2025, og blir en lagregatta med to båter per nasjon.

Admiral’s Cup returnerer

Lagregattaen i England gjenoppstår, men med bare to båter fra hver nasjon.

Publisert

Admiral’s Cup var det største innen havseilas fra 50-tallet, helt opp til 90-tallet. Regattaen mistet momentum da IOR døde på 90-tallet. Den siste regattaen ble arrangert i 2003.

Tilbake i 2025

Admiral’s Cup skal seiles annet hvert år, og vil ha Fastnet Race som avslutning, helt som under glansdagene. Da var det tre båter fra hvert land som fikk konkurrere, og i de store seilnasjonene var det stor prestisje å få representere sin nasjon.

I 2025 er det IRC, og ikke IOR, som er målereglen. Det blir også bare to båter fra hvert land. Den minste klassen vil bli for båter mellom 36 og 44 fot, mens den største klassen vil være båter mellom 44 og 56 fot.

Admiral’s Cup vil gjøre IRC-målereglen viktigere, og kan bli aktuelle for andre båter i Norge enn halvtonnerne, og Norge ønsker å stille lag.

The Admiral's Cup fleet racing in 1989

Slutten av juli 2025

Arrangøren av Admiral’s Cup er Royal Ocean Racing Club i Cowes på Isle of Wight. Regattaen består av tre dager med baneseilaser, en todagers kort havseilas og Fastnet Race til slutt. Første baneseilas er 19 juli, og avsluttes med premieutdeling 1. august 2025.

Admiral's Cup ble arrangert for første gang i 1957. Norge stilte lag ett par ganger på 70-tallet, og på 90-tallet.