Leserinnlegg

HULL: SEILmagasinet beskrev en metode å tette et hull etter en giver. Fagmiljøet mener at dette skal gjøres av eksperter.

– Ikke gjør det selv

Ekspert advarer mot å reparere båten selv under vannlinjen, og mener at metoden beskrevet i SEILmagasinet 6-2019 kan være farlig.

Publisert Sist oppdatert
OMFATTENDE: Peter Gustafsson reparere mange skadete båter. En slik jobb kan ta flere hundre timer. Ofte må deler av innredningen ut.

Peter Gustafsson i Bærum Plast advarer mot  «Gjør det selv» artikkel om å tette hull i skrog på båter i SEILmagsinet 6-2019. Innleget blir støttet av Norboat.

I denne reportasjen er «reparasjonen» utført på helt feil måte, og man må absolutt ikke følge denne oppskriften ved reparasjoner under vannlinjen på en båt. Reparasjoner under vannlinjen skal utføres av fagkyndige folk.

De feil som er utført i reportasjen er følgende: 

Temperatur

Det skal generelt være minimum 18 grader både på området som skal repareres og materiellet som brukes, denne temperaturen skal holdes minimum 48 timer. Den Biltema Epoxyen som er benyttet i artikkelen er først gjennomherdet etter 7 døgn i 20 grader.

Vedheft

Det skal alltid gjøres vedheftsprøver, spesielt under vannlinjen, for å finne ut av hvilken type resin som gir best vedheft. Det er langt ifra alltid at man får vedheft med Epoksy.

Utsliping

Det skal alltid slipes ut minimum 20 ganger tykkelsen på laminatet (i henhold til standard), både på inn og utsiden. (og 45 graders vinkel bruker man når man skal sveise i stål). Er laminatet for eksempel 20 mm tykt så skal det «fases» ut 20 cm på utsiden og 20 cm på innsiden. I tillegg bør man ikke vaske med Aceton da dette gjør at man fyller porene i laminatet med støv og får et dårligere vedheft. Området skal alltid støvsuges.

Matte

I artikkelen brukes det vevet matte i alle lag. Man må alltid ha en hugget matte mellom lagene av vevet matte for å oppnå riktig vedheft mellom glassfiberlagene. På den måten «lamineringen» i tekst og bilde beskrives, vil det ikke oppnås en støp uten luftbobler.

Det mest skremmende i hele reportasjen er at det virker som om forfatter sliper bort stort sett hele reparasjonen på utsiden av skroget, og at det ikke er noe laminat som holder igjen innover. Da er det kun vedheftet som er i selve hullet som holder «pluggen» på plass. Det er viktig å merke seg at det er forskjellig stivhet på et epoxylaminat og et polyesterlaminat. Den beskrevne metoden medfører her at man får et område med en innebygd bruddangivelse, som mest sannsynlig kommer til å løsne over tid. Dette kan ha fatale konsekvenser. Jeg anbefaler ingen å følge oppskriften som er beskrevet da dette kan ha fatale konsekvenser når/dersom reparasjonen løsner.

SLIPING: Laminatet skal slipes i et område 20 ganger mer enn skrogets tykkelse.