SKADET: «Hugo Boss» mot mål med hull i baugen.
SKADET: «Hugo Boss» mot mål med hull i baugen.

Alex Thomson får 24 timers tidstraff

«Hugo Boss» kom først i mål, men mye tyder på at gullet ryker.

Publisert Sist oppdatert
FØRST: Alex Thomson var ført i mål, men det er ikke sikkert han vinner med en 24 timers tidstraff.
FØRST: Alex Thomson var ført i mål, men det er ikke sikkert han vinner med en 24 timers tidstraff.

50 nm før mål seilte Alex Thomson på grunn. For å bruke motoren for å komme av grunnen er han blitt tildømt en straff på 24 timer.

Les: Gikk på grunn rett før målgang

Paul Meilhat i «SMA» somligger som nummer to hadde 150 nm igjen da Thomsen gikk i mål, og med en fart på 17 knop, så er det mye tyder på at den unge franskmannen til vinneren. Paul Meilhat seiler Francois Gabarts gamle båt, en båt uten foiler.

Men veteranen Yann Elies holder høyere fart enn Meilhat, og har en nyere og raskere båt, men må seile inn 15 nm for å vinne.

Meilhat lå langt fremme i Vendee Globe 2016, men fikk problemer med mekanismen til svingkjølen og måtte bryte etter 49 døgn. Han lå da på 3. plass. 

FART: Konkurrentene seiler 17 knop mot mål, men må gjennom områder med mindre vind.
FART: Konkurrentene seiler 17 knop mot mål, men må gjennom områder med mindre vind.

Vindskygger

Båtene må runde Guadeloupe før de kan gå i mål, og på vestsiden av øya er det utfordrende vinder. Gabart ble her forbiseilt av Joyon. Både Meilhat og Elies kan havne i ett vindhull, eller gå på grunn som Thomson, så plasseringen i IMOCA-klassen er ikke avgjort. Thomson lå an til å vinne sin største seier i IMOCA-klassen. 

Bak i feltet har favoritten Jermie Beyou i «Charal» gitt seg. Han snudde tidlig i regattaen på grunn av problemer med styringen. Det ble fikset, men han kom seg ikke lengre enn til Spanina før han snudde å seilte hjem igjen. Der har han ligger i snart to døgn, men det var først i dag han offisielt brøt.

Påseilt finne

Finske Ari Pekka Huusela som har ambisjoner om å seile Vendee Globe har klart seg bra. Med forsiktig seiling, så har han klatret til 11 plass, tross for at han fikk en båt fra Rhum-klassen inn i styrbord hekk. Han har fire IMOCA-båter bak seg, men en hel haug av class 40 som viser nivåforskjellene i klassene. 

FIX: Ari Pekka Huusela tetter sprekker i skroget med sikaflex etter kollisjon.
FIX: Ari Pekka Huusela tetter sprekker i skroget med sikaflex etter kollisjon.