«American Magic» under seil

Den amerikanske America's Cup-utfordreren er ute og seiler, før den offisielle lanseringen. Det engelske og det italienske laget er forsinket.

Publisert Sist oppdatert
TESTING: Det new zealandske laget har heist seil, men ikke seilt. Bildet viser hvordan storseilets to lag fungerer. Det er to spor i masten, og løsningen skaper en vingeprofil. Bildet viser også en spionbåt fra det italienske laget.
TESTING: Det new zealandske laget har heist seil, men ikke seilt. Bildet viser hvordan storseilets to lag fungerer. Det er to spor i masten, og løsningen skaper en vingeprofil. Bildet viser også en spionbåt fra det italienske laget.

Alle de fire AC75-båtene som skal møte hverandre på Sardinia for første gang i april 2020 er ferdig bygget. Emirates Team New Zealand ble lansert først, men det amerikanske laget med en bit av Norge var ute og seilte først.

Oppmerksomheten rundt lagene er nok mye høyere i New Zealand enn i USA. På sosiale medier kryr det av uoffisielle bilder og filmer av den New Zealandske båten, mens det er lite om den amerikanske. I går ble det lagt ut bilder av båten som heiser seil, og i helgen ble det vist skroget foilende, tauet etter en motorbåt. Foilingen så ikke videre stabil ut.

«American Magic» har Helly Hansen som sponsor, og ansvarlig for seilernes klær på den amerikanske båten er den norske seileren Monica Rodal

Andre løsninger

Det er bare publisert ett bilde av «American Magic», og det er skrått bakfra. Det er kanskje ikke tilfeldig, fordi båten har en annerledes baug. Baugen har en badekarform. Den amerikanske båten har en helt flat bunnform, mens New Zealand har en v-form, så lagets ingeniører har helt klart tenk forskjellig. Skrogformen kan skille båtenes lettvindsegenskaper når de ikke foiler, og også hvor raskt skroget løfter og hvordan det treffer vannet når båten slutter å foile.

Foilene er også annerledes. Den amerikanske båten har helt rette vingeblad, slik som på treningsbåten, mens Emirates Team New Zealand har «winglets», en vipp ut mot spisen som skal redusere strømvirvelen rundt vingen.

 «American Magic» får en åpen cockpit hvor det ser ut som at mannskapet sitter og grinder for redusert luftmotstand. 

LES: Nedtelling mot America’s Cup-avsløringer

STØRRE: AC75 er større enn 50-foterne som ble brukt på Bermuda, men blir knøttsmå i forhold til AC72, brukt i 2013.
STØRRE: AC75 er større enn 50-foterne som ble brukt på Bermuda, men blir knøttsmå i forhold til AC72, brukt i 2013.

Forsinkelser

Det italienske laget «Luna Rossa» skulle lansert båten 25. august, men nå er datoen slutten av september, begynnelsen av oktober. Båten er levert fra verftet Persico og sendt til Sardinia, men grunnen til forsinkelsene er ukjente.

Også «Ineos UK» er forsinket. Her er mudring av havnen i Portsmouth utfordringen. Båten stikker for dypt. Mudringen har startet, og skal ta maksimalt ti dager. 

LES: Enskrogs, men ingen kjølbåt i America’s Cup

FORSINKET: Havnen i Portsmouth må mudres før den engelske båten kan sjøsettes.
FORSINKET: Havnen i Portsmouth må mudres før den engelske båten kan sjøsettes.