America's Cup forsvarer og utfordrer presenterer reglene.
America's Cup forsvarer og utfordrer presenterer reglene.

Nå skal det seiles i 75 fots enskrogsbåter

Kun tre måneder etter seieren på Bermuda har pokalforsvareren planene for neste seilaser på plass. I det neste oppgjøret skal det seiles i 75 fot store enskrogsbåter.

Publisert Sist oppdatert

Reglene (The Protocol) for de 36. seilasene om America's Cup ble annonsert i dag ved Royal New Zealand Yacht Squadron i Auckland etter forhandlinger mellom forsvarerne og Challenger of Record Circolo della Vela Sicilia, kun tre måneder etter Emirates Team New Zealands seier på Bermuda.

Emirates Team New Zealand CEO Grant Dalton presenterte protokollen og viste veikartet mot og reglene for de 36. seilasene om America’s Cup. Han bekreftet ryktet som er gått om at enskrogsbåter er tilbake, og han kunne fortelle at en ny 75-foter som skal danne AC75-klassen «og representere det ypperste i teknologi og fartspotensiale».

AC75 Class Rule, skal være på plass til 31. mars 2018, mens båtens karakteristika skal være kjent for forsvarer og utfordrere i november 2017.

PRADA Cup erstatter Louis Vuitton Cup

Dalton kunne også bekrefte at PRADA skal ha eksklusiv rett til å være tittelsponsor for alle regattaer knyttet til de 36. America’s Cup-seilasene, inkludert utfordrerseilasene som nå offisielt vil bli kjent som The PRADA Cup.

Louis Vuitton har hatt disse rettighetene siden 1983.

Finale i Auckland i mars 2021

Tid og sted for America’s Cup Match og The PRADA Cup skal annonseres innen 31. august 2018, men intensjonen er at disse skal holdes i Auckland, New Zealand i mars 2021. The Prada Cup skal gå i januar og februar 2021.

En serie forberedende regattaer skal seiles internasjonalt i 2019 og 2020 i AC75-klassen med en avslutningsregatta ved juletider i 2020 for alle.

Kan bygge to båter hver

Hvert lag skal kunne bygge to båter. Skrogene skal være laminert i utfordrernes respektive hjemland. Den første båten kan ikke sjøsettes før 31. mars 2019, den andre ikke senere enn 1. februar 2020.

To båt-testing er ikke tillatt, unntatt for forsvarerne, og da bare under The PRADA Cup, som forsvarerne ikke har anledning til å delta i.

Nye regler om nasjonalitet

20 prosent, eller tre av mannskapet, hva som måtte være høyest, skal være statsborgere i det landet laget representerer. De øvrige skal ha oppholdt seg i det aktuelle landet i minst 380 dager i løpet av to år mellom september 2018 og 31. august 2020.

Uavhengige arrangører

Race Management og målere vil være styrt en uavhengig organisasjon, og et eget «Arbitration Panel» skal påse at alle disputter blir løst på en måte som ivatetar regattaens integritet.

The Challenger of Record skal organisere the PRADA Cup og forsvarerne skal organisere America’s Cup Match, men de skal samarbeide rundt de kommersielle rettigheter knyttet til sponsorer og TV.

Nøkkeldatoer

30th November 2017: AC75 Class concepts released to key stakeholders

1st January 2018: Entries for Challengers Open

31st March 2018: AC75 Class Rule published

30th June 2018: Entries for Challengers Close

31st August 2018: Location of the America’s Cup Match & The PRADA Cup confirmed

31st August 2018: Specific race course area confirmed

31st December 2018: Late entries Deadline

31st March 2019: Boat 1 can be launched

2nd half of 2019: 2 x America’s Cup World Series Preliminary Events

1st February 2020: Boat 2 can be launched

During 2020: 3 x America’s Cup World Series Preliminary Events

10th-20th December 2020: America’s Cup Christmas Race

January & February 2021: The PRADA Cup Challenger Selection Series

March 2021: The America’s Cup Match