Tapte viktig match etter tvilsom domsavgjørelse

«Emirates Team New Zealand» hadde dommerne på sin side i matchen not «Artemis Racing»

Publisert

I et intervju etter seilasen mellom «Artemis Racing» og «Emirates Team New Zealand» innrømmer Richard Slater, ACRM’s Chief Umpire at straffen mot «Artemis», og som trolig kostet dem seieren i seilasen, var feil.   – Da de kom ned mot det siste merket, og med den informasjon vi hadde tilgjengelig, hadde vi «Artemis» for babord halser og med vikeplikt, mens «Emirates Team New Zealand» var for styrbord. Vår jobb var å være sikker på at «Artemis Racing» ga plass og det var vi ikke. Vi har nå hatt en diskusjon og sett på all tilgjengelig informasjon og data, og jeg tror at om vi hadde gått tilbake i tid og bedømt situasjonen på nytt så hadde vi ikke gitt noen straff til «Artemis». På spørsmål om beslutningen kunne reverseres, svarte Slater: - Nei, det er en avgjørelse som er tatt der og da og dommerens avgjørelse blir stående.

Jevnt og spennende

Duellen mellom «Artemis Racing» og «Emirates Team New Zealand» var kanskje den mest spennende i hele den første kvalifiseringsrunden. Etter å ha kommet beste ut i starten, måtte «Artemis Racing» ta en to båtlengders straff for å ha vært over linjen i skuddet. De lyktes imidlertid å ta igjen Kiwiene og deretter skiftet ledelsen mange ganger utover i seilasen, inntil den kontroversielle domsavgjørelsen ved siste merket som trolig kostet svenskene seieren.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her