Håper på svensk seier i America’s Cup

Paul Cayard, sjefen for Artemis-laget var en av seilstjernene på seiltreffet i forbindelse med messen i Göteborg.

Publisert Sist oppdatert

Båtmässan, Göteborg

Meetingspot heter seilarrangementet som samlet flere hundre betalingsvillige svensker som ønsker å få vite siste nytt fra seilverden. Der var også Knut Frostad til stedet for å fortelle om Volvo Ocean Race.

25 prosent vinnersjanse

Artemis-laget har en internasjonal besetning, men seiler under svensk flagg. Katamaranene er også bygd i Sverige etter tegninger fra Juan K. Franskmannen Loick Peyron er skipper om bord, men sjefen for prosjektet er Paul Cayard. Han var skipper på «EF Language» som vant Volvo Ocean Race i 1997-98. Cayard, som i dag er 53 år, har deltatt i America’s Cup hele syv ganger, første gang som 22 åring.

– Det er helt umulig å si om noen lag har en større vinnersjanser enn andre. Det er fire lag, og det betyr at vår vinnersjanse er 25 prosent, forteller Cayard under foredraget.

Den mest solide vinner

– Vingmasten som brukes i America’s Cup har ingen ting i en seilbåt å gjøre. Det er for lite utviklet og for skjørt. Vi har hatt lengst tid med utvikling av vinger, og testet denne på en 60-fots trimaran før 70-foteren var ferdig. Vi startet å teste vår andre vinge for noen dager siden, og er først i løypa med utvikling av teknologien. Den nye vingen er et langt skritt frem fra første generasjon, forteller Cayard.

– Det blir ikke nødvendigvis den raskete båten som vinner, men båten som kommer i mål – og som rekker startstreken dagen etter. Vi satser på å utvikle en båt som fungerer, avslører den kjente seileren.

Han kjenner seilforholdene i sin egen hjemby San Fransico, og forteller at det blåser over 20 knops vind hver dag i juli og august, tiden når America’s Cup blir arrangert.

Fly eller ikke fly

Det kreves syv tonn oppdrift for å løfte en AC70. Det krever mye krefter, og for å løfte så mye vekt, vil det også oppstå mye motstand. Vi er det eneste laget som ikke går for å løfte hele båten ut av vannet, men vi har også foiler som dytter båten opp, fortelle Cayard. Han forklarer at en båt på foiler er effektivt på lange rette strekk, men på en regattabane må man vike, baute og slå. Det vinden er heller ikke konstant. Taper man fem sekunder på en jibb, vil det utgjøre 150 meters forskjell på banen.

– Vi har tro må den veien vi har valgt, men tiden vil vise om vi har tenkt riktig, forteller Cayard.

Regatta for de unge

Paul Cayard forteller at når han seilte America’s Cup første gang ble de unge plassert i baugen, og var heldige om man fikk være med på et cocktailparty. Det var de erfarende veteranene som fikk styre. Når han nå seilte AC45 ble han plassert forut, og en ung 49er seiler fikk plassen bak roret.

Artemis var førts ute med ny vinge. en helt ny motor, mener skipper Loick Peyron.
Paul Cayard mener det er store sjanser for at Amerikas pokalen kommer til Sverige.