SKADE: Anthony Marchand har fått en skade på babaord foil på «Actual Ultim 3».

Enda en Ultime mot Cape Town

Også Anthony Marchand setter kursen på Sør Afrika etter å ha fått skade på foilen.

Publisert Sist oppdatert

Av de seks båtene som seiler Arkea Ultim Challenge så er det bare to som så langt har unngått tekniske problemer. Det er båten som leder solo-regattaen, og båten som ligger lengst bak. Snart blir det en samling på to i Cape Town.

Uvisst situasjon

Tirsdag ankom Tom Laperche Cape Town etter å ha kollidert med et ukjent objekt i vannet fire døgn før. Da lå han på andre plass, rett bak Charles Caudrelier som nå leder suveren. Da Laperche ankom var det for mye vind til at han kunne legge til kai. Soloseileren ble hentet med jolle, for å kunne hvile, mens lagets mannskap tok hånd om trimaranen.

Om fartøyet lar seg fikse, eller når den blir sjøklar er uvisst. Laperche fikk skade på kjølkassen i senterskroget som førte til lekkasje.

Disse enorme trimaranene som til tider er oppe i 45 knop, og holder en snittfart på 35 knop over ett døgn har et antikollisjons system, men dette gir tydeligvis ikke 100 prosent beskyttelse.

CAPE TOWN: «SVR Lazartigue» fikk til slutt lagt til kai hvor laget stod og ventet på å se hva de kan gjøre med skaden.
PROBLEMER: Thomas Coville sliter med styrbord foil, men mener han vil klare å løse problemet når forholdene blir roligere.
LEDER: «Maxi Edmond de Rothschild» (Gitana 17) fotografert av en fransk fiskebåt i Sørishavet.

Skadet foil

Anthony Marchand meldte tirsdag om skade på foilen etter å ha seilt på et ukjent objekt. Samme dag som han seilte inn i det Indiske Hav. Han meldte først at han ville fortsette med skaden, men har nå ombestemt seg, og har satt kursen nordover mot Cape Town. Han har 400 nm dit, og vil være fremme på fredag. Det kan føre til større skader ved å seile videre med skadet foil.

Låst foil

Thomas Coville har også problemer med en foil. Det er foilen på styrbord side som ikke kan senkes. Det gjør at han ikke får seilt 100 prosent på babord halser, men Coville mener problemet kan løses når været blir lettere. Han beskriver situasjonen som Apollo 13, og at han får utmerket hjelp fra laget på land.

Coville ligger på andre plass 1400 nm bak Charles Caudrelier som snart er i Stillehavet.

SPREDNING: Charles Caundrelier ligger 4446 nm foran Eric Peron på siste plass.

Opp på tredjeplass

Armel Le Cléac'h fikk en teknisk stopp i Brasil, og falt da fra en tredje plass til femte plass. Nå er han tilbake på på tredje plass og tar innpå lederen. Med Le Cléac'h ligger 2 683 nm bak lederbåten, og ligger i ett annet værsystem.

Ultime 32/23

 Trimaranene er konstruert etter en boksregel med maksimal lengde på 32 meter, og bredde på 23 meter. De er bygget for å kunne håndteres shorthanded, double eller single. 

Fartøyene er avanserte karbonkonstruksjoner på 15 tonn. Riggen er 36 meter høy, og bærer opp mot 600 kvadratmeter med duk. Bare masten veier 1,2 tonn. 

De mest moderne utgavene har foiler som løfter hele konstruksjonen ut av vannet. Flyhøyden kan justeres, noe som gir en stabil og effektiv foiling. «SVR-Lazartigue» begynner å foile i 22 knops fart, og det krever en vindstyrke på 12-14 knop (6-7 m/s). 

Ultime-trimaranene foiler perfekt opp til en bølgehøyde på tre meter. Er det mer sjø så seiler disse fartøyene delvis på foilene. Da vil de eldre båtene klare å holde følge

Den store fordelen med foiler er under 25 knops vind, og spesielt på kryss. Mens de eldre båtene gjør 22 knop, vil en som foiler gjøre 28 til 30 knop. 

Arkéa Ultim Challenge

7. januar går startskuddet for en soloregatta jorda rundt med verdens raskeste seilbåter. Arkéa Ultim Challenge har kopiert formatet til Vendee Globe, men i stedet for 60-fots enskrogsbåter seiles det med trimaraner på 105 fot. Og det vil gå fort. Mens 60-foterene bruker rundt 70 døgn, kan de gigantiske trimaranene seile ned mot 40 døgn. 

Arkéa Ultim Challenge starter fra Brest, helt vest i Frankrike, og går rundt jorda med Sørpolen til styrbord. Den teoretiske distansen rundt jorden er på 22 461 nautiske mil. Gabart seilte 27 860 nautiske mil da han satte rekorden i 2017.

Det er seks skippere som stiller:

Maxi Edmond de Rothschild: Charles Caudrelie,

Banque Populair: Armel Le Cléac'h 

SVR-Lazartigue: Tom Laperche

Sodebo Ultime 3: Thomas Coville 

Actual Ultime 3: Anthony Marchand

ADAGIO: Éric Péron

.

.