YNGST: Tom Laperche vant starten etter en anstrengende oppkjøring mot regataen.

Setter kursen mot Cape Town

Tom Laperche har lekkasjen under kontroll, og satser på å nå havn på mandag.

Publisert Sist oppdatert

Tom Laperche kolliderte med en gjenstand i vannet natt til torsdag, og kollisjonen skadet trimaranens stikkjøl i senterskroget. Kjølkassen ble skadet og førte til en stor lekkasje, men som den unge skipperen fikk under kontroll. 

– Båten fungerte bra, og jeg hadde det gøy. Nå er det er svært krevende for meg, båten og laget. Vi jobbet så hard for å få «SVR Lazartigue» klar til start. Etter ti dagers seiling var vi i tet. Nå blir det et par døgn med skadebegrensning, sier Laperche.

I skrivende stund befinner «SVR Lazartigue»seg 930 nautiske mil vest for Cape Town, og gjør rundt 10 knop under seil.

Laget er i hyppig kontakt med Laperche, og hjelper ham med å finne beste rute til sikkerhet. Laget jobber nå hard med å finne en løsning på problemet. 

Øker ledelsen

I tet øker Charles Caudrelier fremdeles ledelsen, og vil seile inn i Det Indiske Hav i kveld, dessverre noen timer for seint til å slå rekorden til Francois Gabart satt i 2017. Den gangen ventet Gabart på en perfekt vindprognose for en raskest mulig seilas. Caudrelier har seilt på det været som var, og seilt nesten like fort. 

SPREDNING: Etter 11 døgn befinner båtene seg i ulike deler av verden.

Følger lavtrykket

Charles Caudrelier har fulgt det samme lavtrykket helt siden han forlot kysten av Brasil. Han ligger fremdeles i front av lavtrykket, noe som gir flatere sjø. Også Tom Laperche og Thomas Coville ligger i samme lavtrykk, og for Thomas er det gull. Thomas ligger nå 927 nautiske mil bak lederbåten. 

Armel Le Cléac'h og Anthony Marchand ligger langt vest, og må seile rundt et høytrykk før de kan sette kursen østover, og vil havne på et senere tog enn båtene i tet. 

Armel Le Cléac'h og Anthony Marchand ligger 2 300 nautiske mil bak lederbåten. Lengst bak ligger Eric Péron, hele 3 356 nautiske mil.

S