ARC+ fremme på Kapp Verde
Catara startet syv timer etter de andre i ARC+. Likevel var de første norske båt på Kapp Verde.
Første i mål
Sist søndag dro 86 seilbåter fra Las Palmas på Gran Canaria med ARC+, derav fem norske. I løpet av helga kom alle frem til Mindelo på Kapp Verde. Den første båten som ankom Kapp Verde var Enjoy the Silence – en Outremer 55-2 fra Luxemburg. Katamaranen kom i mål et helt døgn før neste båt.
Norske båter
Det er i år fem norske båter som deltar i ARC+. Flere av dem meldte om vindstille og motorkjøring underveis til Kapp Verde.
Catara
Catara startet syv timer etter de andre båtene i ARC+ fra Las Palmas sist søndag. Likevel var de den første norske båten i mål på Kapp Verde.
15. november kl. 10.24 var Odd Ivar og Tove fremme på Kapp Verde.
– Vi mistet Nav-systemet fra B&G like etter start. Vi har dobbelt av alt, også komplett Raymarine, men siden det var kort å gå tilbake gikk vi til kai for å sjekke, ettersom det er greit å ha begge systemene oppe. Vi fant feilen under en takplate. Vi fikset det og startet syv timer etter de andre. Men nå har vi tatt igjen feltet, så no worries! Vi henger i feltet til Kapp Verde og har det ikke travelt, fortalte Odd Ivar Mork, to dager inn i ARC+ forrige uke.
Vue Mer
Anders, sønnen Hermann og vennene Hanne og Bjørn Petter var den andre norske båten til å komme frem til Kapp Verde. 15. november kl. 15.35 var de fremme, etter seks dager med mye vindstille og motorkjøring. Ida og datteren Olivia skulle egentlig være med i seilbåten, men fløy til Kapp Verde ettersom Ida brakk ankelen i Las Palmas rett før ARC+.
Ursa Major
Kun noen timer etter Vue Mer, rett etter kl. 19, var også Ursa Major på Kapp Verde.
– Det gikk ganske fint, og vi hadde en fin tur. Det kom litt vind etter hvert og fikk litt fart i båten igjen inn det siste stykket. Men mest vind har vi fått her i Mindelo. Det blåser friskt her nå, forteller Raymond Sælen om bord Ursa Major.
Eveline
– Endelig i mål i natt etter en lang seilas med meget lite vind. Estimert tid var på ca. fem døgn. Vi brukte seks døgn og 13 timer. Vi holdt motorbruk under det tillatte for å forbli i cruisingklasse B, så nå gjenstår det å se hvor vi havner i forhold til de andre båtene.
Vi krysset finishline i natt kl 01.23, 12 m/s og full genakker oppe. Litt vel spennende avslutning for å unngå å broache, men det gikk bra. Alt vel ombord. Ingen uhell underveis, skriver Linn Eve og Anders på sin Facebook-side Ship Ohoy Krogholm drar til sjøs.
Miss U
Vi er fremme på Kapp Verde etter nesten syv døgn på havet. Turen startet med en del vind bakfra, med en del bølger. Vi ble derfor jibbende nedover kysten av Kanariøyene. Etter hvert døde vinden helt og vi startet motoren. Vi brukte derfor dagene til bading, fisking og lek. Det siste døgnet kom vinden og vi fikk en fin avslutning for seil, men 7 til 9 knops fart, skriver Iselin om bord Miss U på deres instagramprofil.
Lite vind og motorkjøring
Flere av de norske båtene meldte underveis om dager med nærmest vindstille. Mens flere brukte det lille som var å oppdrive av vind, var det flere som gkk for motor deler av seilasen. I ARC+ er det lov å bruke motor, men all motorbruk må rapporteres ved ankomst. For båter i Cruising-divisjonen blir motortimene brukt til å beregne en tidstraff, slik at resultatet korrigeres etter hvor mye motor som er brukt. Straffen er ikke én-til-én i timer, men bestemmes av en egen motortidsfaktor som varierer mellom klasser.