Hvilken er best? Hanse 460, Neel 43, Dufour 470, Oceanis 34.1 eller Sun Odyssey 380?
Hvilken er best? Hanse 460, Neel 43, Dufour 470, Oceanis 34.1 eller Sun Odyssey 380?

Stem på årets familieturseiler

Hvilken er best, Hanse 460, Neel 43, Dufour 470, Oceanis 34.1 eller Sun Odyssey 380?

Publisert

22. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det fem priser: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, performance cruiser, langturseilere og spesielle seilbåter. Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Frankrike og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

Hanse 460: Hanses førts modell i en ny serie med ny design. 46-foteren har vokst i bredden, og byr på mer plass og komfort. Skroget er breddet ut over vannlinjen, slik at det har minimalt med motstand i lett vind, men samtidig by på mer plass og stabilitet. 46-foteren er bygget slik at rormannen kan gjøre det meste fra rattet. Pris fra 3,5 millioner kroner.
Hanse 460: Hanses førts modell i en ny serie med ny design. 46-foteren har vokst i bredden, og byr på mer plass og komfort. Skroget er breddet ut over vannlinjen, slik at det har minimalt med motstand i lett vind, men samtidig by på mer plass og stabilitet. 46-foteren er bygget slik at rormannen kan gjøre det meste fra rattet. Pris fra 3,5 millioner kroner.
Neel 43: Franske Neel er alene om å bygge trimaraner med innredning mellom skrogene. Det gjør at disse får plass sammenlignbart med katamaraner, men med bedre seilegenskaper. 43-foteren er verftets minste og er på grensen av hva som er mulig, men det funker. Det gjør trimaranen mer tilgjengelig for flere. Pris fra 4,5 millioner kroner.
Neel 43: Franske Neel er alene om å bygge trimaraner med innredning mellom skrogene. Det gjør at disse får plass sammenlignbart med katamaraner, men med bedre seilegenskaper. 43-foteren er verftets minste og er på grensen av hva som er mulig, men det funker. Det gjør trimaranen mer tilgjengelig for flere. Pris fra 4,5 millioner kroner.
Dufour 470: Dufour er tidlig ute med nye ideer uten å fremstå som moderne. Verftet klarer å skape båter med bredde og voluminøse skrog, men samtidig beholde elegante og tidløse linjer. Den nye 47-foteren har også en innredning som går utenpå de fleste. Verftet har fått et løfte med nye eiere. Pris fra 3,5 millioner kroner.
Dufour 470: Dufour er tidlig ute med nye ideer uten å fremstå som moderne. Verftet klarer å skape båter med bredde og voluminøse skrog, men samtidig beholde elegante og tidløse linjer. Den nye 47-foteren har også en innredning som går utenpå de fleste. Verftet har fått et løfte med nye eiere. Pris fra 3,5 millioner kroner.
Oceanis 34.1: Andre modell fra Beneteau designet av Marc Lomard, designeren som har et langt forhold til Jeanneau. 34-foteren er svært lik Sun Odyssey 349 i mange detaljer, og har et moderne skrog med dobble ror, og en rigg uten akterstag. Testbåten er utstyrt med tre lugarer som passer småbarnsfamilier, men blir en komplett turseiler med to lugarer. Pris fra 1,5 millioner kroner.
Oceanis 34.1: Andre modell fra Beneteau designet av Marc Lomard, designeren som har et langt forhold til Jeanneau. 34-foteren er svært lik Sun Odyssey 349 i mange detaljer, og har et moderne skrog med dobble ror, og en rigg uten akterstag. Testbåten er utstyrt med tre lugarer som passer småbarnsfamilier, men blir en komplett turseiler med to lugarer. Pris fra 1,5 millioner kroner.
Sun Odyssey 380: Jeanneaus mindre modell med svært mange likheter til 410. Dette er en kompakt turseiler stor nok til å ha tre lugarer uten at det blir trangt. Innredningen er mer tradisjonell enn på 41-foteren. 380 er egentlig bare 10,8 meter lang og egentlig 36 fot. Allikevel har verftet å lage en «walk around cockpit». Båten har en rigg uten akterstag. Pris fra 2,1 millioner kroner.
Sun Odyssey 380: Jeanneaus mindre modell med svært mange likheter til 410. Dette er en kompakt turseiler stor nok til å ha tre lugarer uten at det blir trangt. Innredningen er mer tradisjonell enn på 41-foteren. 380 er egentlig bare 10,8 meter lang og egentlig 36 fot. Allikevel har verftet å lage en «walk around cockpit». Båten har en rigg uten akterstag. Pris fra 2,1 millioner kroner.
Powered by Labrador CMS