Hvilken er best? Solaris 40, Pogo 44, JPK 39 FC, J/45 eller IC 36?
Hvilken er best? Solaris 40, Pogo 44, JPK 39 FC, J/45 eller IC 36?

Stem på årets performance cruiser

Hvilken er best, Solaris 40, Pogo 44, JPK 39 FC, J/45 eller IC 36?

Publisert

22. januar blir det kjent hvilke båter som får den prestisjefulle prisen som hvert år blir utgitt under Boot i Dusseldorf. I år er det fem priser: Familieturseilere, Luksuriøse turseiler, performance cruiser, langturseilere og spesielle seilbåter. Prisen blir gitt av journalister fra ledene seilbåtblader i Europa hvor SEILmagasinet er en av dem. Utvelgelsen starter i juni hvor journalistene foreslår båter. Disse båtene ble testet i Frankrike og Spania i høst.

Hva syns du?

Det blir mye diskusjon i juryrommet under nomineringen, og når vi plukker ut vinnerne. For gøy ønsker vi i SEILmagasinet å sjekke våre leseres mening opp mot hva vi fant ut etter å ha prøveseilt båtene. Denne avstemningen har ingen påvirkning på hvordan det endelige resultatet av juryarbeidet blir.

Solaris 40: Minste modell fra italienske verftet er langt fra liten. Med en bredde større enn sammenlignbare båter er denne raske modellen sammenlignbar med en 45-foter. Båten har tre lugarer og to bad som standard. Båten har en cockpit som minner om First Yacht 53, og har cockpitdørken helt ut til ripa bak cockpitbenkene. Pris fra 4 millioner kroner.
Solaris 40: Minste modell fra italienske verftet er langt fra liten. Med en bredde større enn sammenlignbare båter er denne raske modellen sammenlignbar med en 45-foter. Båten har tre lugarer og to bad som standard. Båten har en cockpit som minner om First Yacht 53, og har cockpitdørken helt ut til ripa bak cockpitbenkene. Pris fra 4 millioner kroner.
POGO 44: Det franske verftet er kjent for superlette og raske turseilere. Den nye 44-foteren skal plane enda tidligere, og har fått et løft under dekk. POGO 44 har mye til felles med 36-foteren som ble kåret til Årets båt. Her får du en enorm 44-foter med svingkjøl og karbonmast uten akterstag. Pris fra 3,8 millioner kroner.
POGO 44: Det franske verftet er kjent for superlette og raske turseilere. Den nye 44-foteren skal plane enda tidligere, og har fått et løft under dekk. POGO 44 har mye til felles med 36-foteren som ble kåret til Årets båt. Her får du en enorm 44-foter med svingkjøl og karbonmast uten akterstag. Pris fra 3,8 millioner kroner.
JPK 39: Om du tar det beste fra RM, X-Yachts og Pogo, så får du noe som er lik JPK 39FC. Båten krysser nesten like bra som en X-Yachts, den har et overbygg og interiør som en RM, og planer nesten som en Pogo. Dette er en meget sprek turseiler med mye tau i cockpiten og rorkult, en båt skapt for å bli seilt solo. Pris fra 3 millioner kroner.
JPK 39: Om du tar det beste fra RM, X-Yachts og Pogo, så får du noe som er lik JPK 39FC. Båten krysser nesten like bra som en X-Yachts, den har et overbygg og interiør som en RM, og planer nesten som en Pogo. Dette er en meget sprek turseiler med mye tau i cockpiten og rorkult, en båt skapt for å bli seilt solo. Pris fra 3 millioner kroner.
J/45: J Composites i Frankrike har utviklet ett nytt flaggskip på 45 fot. Båten har fått elegante tidløse linjer med en moderat bredde. Verftet har fått ekstern designhjelp som har gitt et elegant resultat. Men 45-foteren er trangere enn sine nye konkurrenter. J/45 er en båt bygget for kryss, og har et lettdrevet skrog. Pris fra 6,2 millioner kroner.
J/45: J Composites i Frankrike har utviklet ett nytt flaggskip på 45 fot. Båten har fått elegante tidløse linjer med en moderat bredde. Verftet har fått ekstern designhjelp som har gitt et elegant resultat. Men 45-foteren er trangere enn sine nye konkurrenter. J/45 er en båt bygget for kryss, og har et lettdrevet skrog. Pris fra 6,2 millioner kroner.
IC36: Dette er en spennende og rask katamaran. 36-foteren er bygget slik at den kan demonteres og fraktes i en container. Den er bygget lett og avansert. Det er trange køyer i smale skrogene, og du lever på et nivå mellom skrogene med beskyttelse i front og over hodet. IC36 skal seile 1,5 x vindhastigheten. Båten vi seilte har elmotorer, men kan også leveres med utenbords eller innenbords diesel. Pris fra 4,4 millioner kroner.Click to add image caption
IC36: Dette er en spennende og rask katamaran. 36-foteren er bygget slik at den kan demonteres og fraktes i en container. Den er bygget lett og avansert. Det er trange køyer i smale skrogene, og du lever på et nivå mellom skrogene med beskyttelse i front og over hodet. IC36 skal seile 1,5 x vindhastigheten. Båten vi seilte har elmotorer, men kan også leveres med utenbords eller innenbords diesel. Pris fra 4,4 millioner kroner.Click to add image caption
Powered by Labrador CMS