KUL: Sun Fast 30 minner om en stor Seascape 27.

Jeanneau skal bygge Class30

Desginkontoret VPLP og verftet Multiplast vant konkurransen for fremtidens rekrutteringsbåt for shorthandedseiling. Båten blir Sun Fast 30 OD.

Publisert Sist oppdatert

VPLP står for en rekke IMOCA og flreskrogsbåter, mange av dem bygget av Multiplast.

For to år siden ble det lyst ut en konkurranse for å skape en havseiler mellom 30 og 32 fot med enkel aluminiumsmast, en cockpit for opp til seks personer, og en kjøldybde på maksimum 2,2 meter. Båten skal være entype, men skal kunne fungere i tre ulike kategorier. Konkurransen var et fellesprosjekt mellom franske UNCL, engelske RORC og amerikanske Storm Trysail Club for å gjøre havseilas mer attraktiv for yngre seilere. Vinneren ble kjent for snart ett år siden, men lite har blitt kommunisert siden, før nå.

Eksperter på kompositt

Skrogformen på den nye 30-foteren blir betegnet som semi-scow. Det betyr at 30-foteren får mye volum i forskipet, som vil gi økt stabilitet. Båten blir produsert som et samarbeid mellom Multiplast og Jeanneau. Multiplast er eksperter på avanserte konstruksjoner, og skal bidra med ekspertise, mens Jeanneaus erfaring fra masseproduksjon skal gjøre at prisen kan holdes nede.

ENTYPE: Sun Fast 30 blir utviklet som en onedesign-racer for havet.

Lavere miljøavtrykk

Sun Fast 30 OD skal delvis bygges med Elium® resin. Dette er en termoplast med egenskaper som epoxy, men har den egenskap at plasten kan løses opp, slik at både glassfiber/karbonfiber og resin kan benyttes på nytt. Elium er utviklet av Arkema som har utviklet teknologien med en Mini 650 og en Ocean Fifty-trimaran.

Beneteau er alt i gang med å bruke dette bindemiddelet. Noen deler i nye Lagoon 51, som ikke er strukturelle, er laget med denne typen termoplast.

SEILmagasinet seilte i oktober italienske Eco Racer, en sportsbåt bygget med Elium, forsterket med fiber av lin og basalt.

Jeanneau har ikke kommunisert hverken pris eller laneringstidspunkt. Båtens data er også ukjent.