BLÅTT: Familien forteller at de ser hav i alle retninger og ikke har sett stort til andre båter.
DRAMATISK: Midt ute på åpent hav meldte det ene problemet seg etter det andre.

Alvorlig lekkasje midt i Atlanterhavet

Den norske familien på fire fikk alvorlige problemer med båten rett før de var halvveis over Atlanteren. 800 nautiske mil fra mål blir de fulgt nøye av redningstjenester og ARC-teamet.

Publisert Sist oppdatert

Iselin og Emil, med barna Ellie på 8 år og Leon på 11 år la i sommer ut på langtur med seilbåten S/Y Miss U, en Jeannau Sun Odyssey 439, fra Oslo. I starten av november seilte de fra Las Palmas på Gran Canaria med ARC+. Om bord har de to finske erfarne seilere som ekstra mannskap. Dagen før familien var halvveis over Atlanterhavet, begynte motoren å ta inn masse vann. Det har ført til noen krevende dager for familien. 

ROLIG: Familien skulle gjerne hatt litt mer vind, men koser seg sammen om bord i båten.
ATLANTERHAVET: Familien seiler med ARC+, og er estimert fremme på Grenada 8. desember.

Vanninntregning via motorpropell

– Vi kjørte motoren i fri for å lade batteriene litt, da den varslet om vanngjennomtrengning gjennom belgen (saildrivemembranet). En slik alarm varsler i praksis om at det kommer saltvann inn i båten via seildrevet. Vi åpnet motorrommet og pumpet ut 30 liter vann fra under motoren. De siste par dagene har vi pumpet ut ca. 10 liter i døgnet. Dette er ekstra ekkelt ettersom det skjedde midt ute på Atlanteren, dagen før vi var halvveis, forteller Iselin Eng.

LANGTUR: Familien på fire fra Oslo seiler med Stillehavet som mål.
LANGTUR: Familien på fire fra Oslo seiler med Stillehavet som mål.

Uvær og brudd i styrekabel

Senere samme dag ble familien tatt av et skikkelig tordenvær med vinder opp i 37 knop. 

– Det var lyn og torden overalt rundt oss og vi gjorde 8 knop med en liten flik av forseilet ute. I de sterke kreftene oppsto det flere brudd på kordellene i styrekabelen. Ryker denne kabelen fungerer ikke rattene lenger, men vi har heldigvis autopilot og nødror. Vi har rigget opp en nødskjøt av kabelen, ved hjelp av vaieren vi vanligvis bruker til å låse fast jolla med og bullklemmer. Nå håper vi vanninntrenging holder seg stabil og styringen fungerer de siste nautiske milene vi har igjen. Både ARC og Hovedredningssentralen i Stavanger og Fort de France er oppdatert om situasjonen og følger med oss via posisjonsdeling, sier Iselin.

Foreløpig er familien 816 nautiske mil fra målstreken, og de er estimert til å være fremme på Grenada sent på kvelden 8. desember.