Fountaine Pajot Aura:

HUS: Aura 51 er et enorm fartøy, et flytende hus. Nettopp det er det for eierene av båten vi testet.
HUS: Aura 51 er et enorm fartøy, et flytende hus. Nettopp det er det for eierene av båten vi testet.

Eierne flyttet om bord

Johan og Christine Salen har kjøpt en Fountaine Pajot Aura som bolig. Vi ble med ekteparet på seiltur.

Publisert Sist oppdatert

Johan Salen deltok i Whitbread Round the World Race alt i 1989 som mannskap på «The Card». Han har vært engasjert i svært mange satsninger og er medeier i The Ocean Race. Salen er også forretningsmann med engasjementer verden rundt.

Med barna ute av huset har han og kona Christine kjøpt seg et flytende hjem. SEILmagasinet møtte paret i La Rochelle, hvor de stilte sin Fountaine Pajot Aura til disposisjon for Årets Båt-juryen. Dette er en 51-foter som koster over 12 millioner kroner.

RIGG: Båten har aluminiumsmast. Storseilet har en enorm roach. Her seiler vi med fokk. Et code-seil og en gennaker forbedrer lettvindegenskapene.
RIGG: Båten har aluminiumsmast. Storseilet har en enorm roach. Her seiler vi med fokk. Et code-seil og en gennaker forbedrer lettvindegenskapene.

Nest størst

Fountaine Pajot har stor suksess med sine katamaraner, noe som gjorde det mulig for konsernet å kjøpe Dufour for noen få år siden. Verftet er nå nummer to i verden bak Lagoon.

51-foteren Aura er diger og kan leveres med inntil seks lugarer, alle med eget bad. Du kan få hvert skrog med én, to eller tre lugarer. Båten vi seilte hadde en svær lugar på babord side og tre lugarer til styrbord. En unik løsning er at de aktre lugarene har egen inngang fra cockpit.

Fountaine Pajot bygger båtene lettere og mer sporty enn Lagoon, men Excess er mer ekstrem. Den opplevde kvaliteten er likevel ikke på høyde med Lagoon. Aura 51 er enorm, men også litt anonym og kjedelig. Dette er en båt de færreste har råd til, men fremstår likevel som et industriprodukt. Det er greit nok for en charterbåt, stilen virker bare litt billig for en katamaran på denne størrelsen. Stilen passer bedre for de mindre modellene. Jeg hadde ventet mer wow-faktor på en katamaran til over 12 millioner kroner.

ENORM: Åpningen mellom salong og cockpit imponerer.
ENORM: Åpningen mellom salong og cockpit imponerer.
BYSSE: Her er det en øy som gjør det enklere å samerbeide om matlagingen.
BYSSE: Her er det en øy som gjør det enklere å samerbeide om matlagingen.
UTE: Inne og uteområdet smelter sammen med en så stor åpning.
UTE: Inne og uteområdet smelter sammen med en så stor åpning.
INNREDNING: Det er pass til tre lugarer med tre bad i hvert skrog. Køyene er plassert på tverrs som frigjør plass. Her er det eierlugar i babord skrog med egen utgang mot hekken.
INNREDNING: Det er pass til tre lugarer med tre bad i hvert skrog. Køyene er plassert på tverrs som frigjør plass. Her er det eierlugar i babord skrog med egen utgang mot hekken.
TVERRS: Køyene er alle plassert på tverrs av båtens fartsretning.
TVERRS: Køyene er alle plassert på tverrs av båtens fartsretning.
BAD: Badet i eierlugaren vil også imponere i et hus.
BAD: Badet i eierlugaren vil også imponere i et hus.

Midt på treet

Seilegenskapene er helt greie. Ingen seilte raskere enn oss på slør i La Rochelle, men det skulle bare mangle. På kryss seilte vi med en sann vindvinkel på 50 grader. En kollega som seilte båten i mer vind så 15 knop på loggen. Så vi seilte bra, men det ga ingen kick. I et så stort fartøy skal det mye til for å få en solid fartsopplevelse.

51-foteren har lav flybridge. Bommen er for lav for at du kan stå her, men du kan sitte eller ligge under seil. Selve cockpiten er et halvt dekk ned, et godt kompromiss mellom uteareal og seilegenskaper. Aura 51s flybridge-løsning er et av båtens sterke salgsargumenter.

BRYGGE: Uteplassen er godt utnyttet. Sjekk nedgangsluka på babord side, rett ned til eierlugaren.
BRYGGE: Uteplassen er godt utnyttet. Sjekk nedgangsluka på babord side, rett ned til eierlugaren.
HALVHØY: Det er kun sittehøyde på flybridgen. Det gjør at bommen ikke kommer for høyt.
HALVHØY: Det er kun sittehøyde på flybridgen. Det gjør at bommen ikke kommer for høyt.
TODELT: Det er en god arbeidsplass foran rattet. Dett fungerer også bra for soloseilas, men krever autopilot.
TODELT: Det er en god arbeidsplass foran rattet. Dett fungerer også bra for soloseilas, men krever autopilot.

Styringen er hydraulisk og det gir absolutt ingen følelse med roret.

Et flytende hus

Johan og Christine Salen har seilt jorda rundt i en Outremer 5x, en avansert katamaran på 60 fot, men paret savner ikke den raske flerskrogsbåten. Båten de nå eier er et hjem, og da er Aura-løsningene bedre egnet. 90 prosent av tiden skal båten ligge i havn og til sommeren er planen å besøke Norge.

Fountaine Pajot tar miljøet på alvor og har satt i gang et prosjekt for å redusere fotavtrykket fra produksjonen. Det skal også bli mer miljøvennlig å bruke båten. Du kan kjøpe Aura 51 med elmotor, en løsning verftet har utviklet sammen med lokale aktører i Frankrike. Verftet har i lengre tid eksperimentert med andre løsninger fra ulike produsenter, men uten å finne noe de mente fungerte godt nok.

Fountaine Pajot Aura 51

LOA15,54 m
Bredde8,08 m
Vekt18,1 tonn
Dybde1,58 m
Storseil95 kvm
Fokk59 kvm
Motor2x60 hk