Måleregler: Vi setter lys på handikap-systemene

HANDIKAP-SYSTEM: Alle variantene av ulike handikap-systemer er blitt til fordi båter av ulik type og størrelse skal kunne konkurrere mot hverandre.
IOR-BÅT: Gamblingen er en typisk representant for IOR-regelen som var populær på 1970- og 1980-tallet.
UTGANGSPUNKTET FOR LYS: Denne båttypen, Allegro 27, var utgangspunktet da svenske Lars-Olof Norlin skapte LYS-systemet. Båten fikk LYS-tallet 1,0.
MAXIRATER: Fordi kantekjøler er blitt hardt straffet av IRC-regelen, har 100 fots maxiratere som MAXIMUS måttet vike som hoverolle-innehavere i de store regattaene ? til fordel for mindre minimaxier fra 60 til 80 fot med fast kjøl.
JETHOU: Minimaxien JETHOU er et eksempel på en av de «heteste» regattabåtene som seiler etter IRC-systemet.
VERDENS RASKESTE: Båten ESSENSE, som er en Wally 143-foter, er den båten i verden med høyest IRC-måltall.

Ingen regel er rettferdig

For at ulike båter skal kunne konkurrere er det blitt utviklet forskjellige måleregler. Om de er rettferdige eller ikke, vil alltid bli diskutert. Jørgen Beyer Strømquist forteller om de ulike systemenes særpreg.

Publisert Sist oppdatert

I forbindelse med diskusjonen om et felles skandinavisk handikapsystem og i lys av både ORC og IRC’ inntreden i Norge, kan det vare nyttig å lære litt mer om det som finnes av handikap-systemer rundt om i verden, hva slags båter det blir ut av dem og hvor «rettferdige» disse egentlig er. Det finnes mange flere systemer enn vi noen gang har brukt i Norge. Min arbeidshypotese er at ingen av systemene er helt rettferdige. Folk som taper seilaser bruker gjerne handikap-systemet – eller «ratingen» – som unnskyldning, mens vinnerne gjerne mener at man seiler under det beste og mest rettferdige handikap-systemet i verden. Alt dette avhenger av hva slags båt man seiler i.

Ulike båter i konkurranse

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER