Test fra arkivet: Bavaria 35 Match og 42 Match

TEST: Vi testet 35 og 42-foteren ut fra Palma Mallorca.

Tøff match for konkurrentene

I fjor ble 38-foteren lansert, mens 42-foteren kom i vinter og den spennende 35-foteren nå vi vår. Seilas har prøveseilt Bavarias to siste racingmodeller og konstaterer at det tyske verftet har klart den store utfordringen å skape tre vellykkete regattabåter.

Publisert Sist oppdatert

I 2004 fikk vi både seilt Bavaria 38 Match i Skagen race, samt testet 35 og 42 Match like etter. Alle disse modellene solgte bra i Norge, men en kjedelig konstruksjonsfeil i 42-foteren gjorde at en slik båt mistet kjølen, og en person mistet livet. I Norge ble alle båtene fikset kjapt. Vi opplevde også at 35-foteren hadde vel mye duk, og vi seilte med en kryssfokk i stede for genua i moderat vind. I Norge fikk 35-foteren montert på en tyngre kjøl. Match-serien til Bavaria var ellers svært gode båter, men produksjonen varte ikke lenge. Slike båter dukker stadig opp på bruktmarkedet, og er gode kjøp for alle som liker raske seilbåter.

For ett år siden prøveseilte vi prototypen til Bavaria 38 Match og var ganske imponerte over hva verftet hadde fått til. Mye har skjedd dette året, det merker vi på de nyeste modellene. Selv om 38-foteren er en kjapp seilbåt, er den ikke konstruert med IMS i tankene. Med alt for høy rating klarte den aldri å vise muskler mot båter fra franske, spanske og danske verft, noe som sikkert irriterte de tyske herrer og gledet resten av båtbransjen.

I høst ble Match-seriens sjefsdesigner Doug Petterson sparket ut av laget, og inn kom en tysk IMS-ekspert som videreutviklet de to nye modellene og optimaliserte dem for IMS. Båtene ble lengre og smalere.

Bavaria har også utviklet et spennende kjølsystem hvor den underste delen av kjølen kan leveres i tre lengder. Medium lengde er standard, mens testbåtene hadde den lengste varianten. Det rettende moment er likt på kjølalternativene.

Gjennomgående mast

Selv den minste båten blir levert med en gjennomgående rod-rigg hvor røstjernene er festet til en rustfri stålramme som er laminert inn i båten. Dette gjør at du kan trimme riggen hardt, og det gir optimale seilegenskaper i mye sjø.

I forhold til prototypen er det spart inn på innredningen. Å bygge innredning av lette skumfylte finerplater skapte problemer for fresemaskinene og ble derfor droppet, noe som økte vekten med ca 100 kilo. Karbonrattet er også erstattet av et tyngre i metall.

I Norge er ikke IMS noe stort tema, og LYS-tallet båten får kan være litt tilfeldig. IMS optimaliseringen verftet har gjort er derfor egentlig ikke så viktig for oss. Men kunder ønsker resultater før pengene legges på bordet, og da er det betryggende at det finnes en tysker som banker spanjoler i Middelhavet. Under Hovdan Skagen Race viste 38 Match at den har skikkelige surfeegenskaper, og mange ble nok overrasket over fartspotensialet i båten.

Bavaria har gjort veldig mye riktig med Match-serien, men fremdeles kan det gjøres detaljforbedringer. Kunder som skal seile regatta har mye erfaring, og vil stille store krav til båten. Om verftet vil lytte til sine kunder er jeg sikker på at også turbåtene til Bavaria vil tjene på erfaringene fra Match-serien.

Bavaria har for mange vært et springbrett for folk til å kjøpe seilbåt. Nå blir det spennende å se hvor mange av dem som tar spranget opp til aktiv seilsport. Min antagelse er at de to nye båtene vil selge mer enn 38-foteren. Ikke fordi IMS-ratingen er bedre, men fordi 42-foteren ikke er avskrekkende mye dyrere enn 38-foteren, og fordi 35-foteren ikke virker så veldig mye mindre en 38 foteren.

Under prøveseilasen utenfor Palma på Mallorca var det begrenset tid til å se hva båtene virkelig var gode for, men vi har også deltatt i Hovdan Skagen Race med 38-foteren, så vi begynner å få et bilde av hva disse båtene kan prestere.

.

Ikke racingklar fra verft

Ikke forvent deg at båten er klar for regatta når du henter den. Ambisjonene dine avgjør hvor mange timer arbeid og hvor mange kroner i utlegg som venter, men mye er det uansett helt nødvendig å gjøre. Det første er å få om bord vindinstrumenter, sikkerhetsutstyr, spinnakerbom og seil. For regatta må du minst ha en genoa 1, genoa 3, spinnaker pluss stormseil. Ideelt skal du ha tung og lett genoa 1 og tung og lett spinnaker. For tur er en genua 3 på rull ganske ideelt.

Skal du vinne, må båten være bra under vannlinjen. Det betyr at du må bruke mange timer på å sparkle kjølen, skifte skroggjennomføringene til slette versjoner, og selvfølgelig ikke ha antydninger til groe. Ideelt sett skal bunnstoffet sprøytes på.

Dekksutrustingen på Matchbåtene holder mål, men en del kan forbedres. Akterstaget er mest opplagt. Med stor roach i storseilet kan det være smart med en spile i toppen slik Melges 24 har. For å få til det må du skifte akterstagswiren med vektran. Strammesystemet bør også forbedres, spesielt på 42-foteren. En «magic drum». slik som IMX-ene har, er et godt valg. Søren Hansen som er seilmaker for Elström og som har vært med på utviklingen av Match-serien, hevder at de ikke har utrustet båten fullt ut fordi alle seilere har forskjellige preferanser og ambisjoner, men at Bavaria leverer et godt utgangspunkt som er bra nok for de fleste.

Den regattaklare 42-foteren vi seilte på Mallorca var skikkelig optimalisert. All unødvendig vekt var fjernet som kryssholt i baugen og badetrapp på hekken. Fotlisten langs rekka var kappet ned slik at mannskapet kan plassere vekten lengre frem. Ekstra utveksling var montert på løygang og genuaskinnen. Kjølen var selvfølgelig sparklet og optimalisert.

SALONG: Bavaria 35 Match.
SALONG: Bavaria 42 Match.
Bavaria 38 Match Tyskerne så suksessen med First og forsøkte seg med båter i samme konsept på starten av 2000-tallet. 38-foteren har samme layout som First under dekk, men er litt mindre. Måletallet er også litt lavere. B
INNREDNING: Bavaria 35 Match med ett bad og to lugarer.
INNREDNING: Bavaria 42 Match med ett bad og tre lugarer.

. Match 35 Match 42
LOA10,8 m12,555 m
Bredde3,25 m3,80 m
Dybde2,00 m2,15 m
Seilareal64 kvm103 kvm
Storseil40,1 kvm52 kvm
Vekt5400 kg7400 kg
Ballast1800 kg2550 kg
Lystall1,281,34
Pris780 000 kr1 295 000 kr

Forbedringmuligheter

I 38-foteren er alle skapdører hengslet i overkant. Under Hovdan Skagen Race erfarte vi at det ikke er veldig smart: Vil du ta ut kaffen under kraftig krengning, får du samtidig alt annet i skapet på kjøpet. På 42-foteren er skapene hengslet begge veier, mens på 35-foteren er alle hengslet nede. Har verftet lært? Andre ting som kan irritere er dreneringen av ankerbrønnen. Hullene er boret for langt opp slik at du vil ende opp med å seile med 20-30 liter vann i baugen. Her er det bare å ta frem drillen.

Rekkewirene på båten viser også at tyskerne ikke følger helt med i timen. Det har lenge vært krav om at alle nye regattabåter skal ha rekkewirer som kan inspiseres for rust og svakheter. Så finn frem stanley-kniven og ta vekk hvit plast før du blir disket.