RACING: «Spirit» under Oslofjorden Rundt 2021 i shorthandedklassen med Claes Eliasson og Christen With om bord.

Thomas Nilsson skal få fart på Bavaria

Bavaria Båt Norge satser videre med Bavaria C38 «Spirit» og mønstret på gode seilere for Skagen Race og Færderseilasen.

Publisert Sist oppdatert

Hvor rask blir en turbåt med optimale seil. Det er et spørsmål Claes Eliasson i Bavaria Båt Norge vil finne ut. De vil demonstrere de nye modellene fra Bavarias ytelsesevne, og har som må å vise det gjennom en standard produsert C38.

Pimpet turseiler

–Målet er å vise fram hva man kan gjøre med optimalisering som den gjennomsnittlige eier realistisk kan oppnå, samtidig som den sanne essensen bevares av båten som en velutstyrt og funksjonell familiecruiser, kommer det frem i en pressemelding fra Bavaria Båt Norge.

«Spirit» er en standard Bavaria C38 med gode seil fra North. Claes Eliassson har tatt initiativet og blitt støttet av båtens designer Maurizio Cissutti og verfet. Modellen har fått benevnelsen sport, og den har blitt noen kilo lettere ved å fjerne badeplattformen på hekken og cockpitbordet.

–Det er ikke realistisk å tro at man kan vinne mot rene regattabåter med C38 Sport. Målet er å få maksimal ytelse av en serieprodusert turseiler for videre utvikling sammen med verftet, sier Eliasson.

CODE: «Spirit» har et stort og flatt flyvende forseil som også kan brukes på kryss i lett vind.
KRYSS: Båten har konvensjonell mast og en 105 % fokk.

Wolfpack Racing

–Jeg er mer vant til rene regattabåter, men tenker at med en god gjeng fra laget mitt om bord skulle det være mulig å få ut alt potensiale båten har og litt til, Det blir spennende å se hvor langt vi kan ta dette, sier Thomas Nilsson. Mannskapet blir stort sett det samme som de som skal seile ORCi på Hankø i august.

Andre sesong

«Spirit» deltok også i diverse regattaer i 2021 med ulike folk om bord. Det virker fullt mulig å seile båten opp mot båtens måletall.