Test fra arkivet: Melges 24, J/80 og Bénéteau 25

RASKE: Bénéteau 25, J/80 og Melges 24 er sporty og populære entype-båter som ble lansert på 90-tallet.

Båter med seilglede

Fart, enkelhet, entype og spennende seiling. Melges 24, J/80 og Bénéteau 25 tilbyr makeløse slører med sine veldige spinnakre. Disse båtene gir deg seilglede i høy potens!

 På 90-tallet skjedde det en enorm utvikling inne seiling. Med America's Cup i 1992 kom asymmetriske spinnakere. Curt Gelin testet i 1998 Melges 24, J/80 og Bénéteau 25, en test publisert over seks sider i SEILmagasinet 5-1998. Alle disse tre båtene er representert her hjemme. Melges 24 ble raskt et stor klasse. J/80 har vokst på klubbnivå, men er nå kommet i skyggen av J/70. Bénéteau 25 finner du også på regattabanen fremdeles. Under NM i Shorthanded på Nesodden i 2020 deltak alle tre båttypene. 

Denne uke presenterer vi testens innledene tekst. I ukene fremover tar vi for oss hver av de tre båtene som enkeltstående saker. 

Saken er klar så snart du har opplevd en slør. Du vil bare fortsette og fortsette. Ut på fjorden igjen og så bang! opp med spinnakeren! Har du forsøkt en Melges 24, J/80 eller Bénéteau 25 synes du andre båter står stille på fjorden. Du blir syk og lider av fartsfeber. Det eneste som hjelper er mer seiling. Mer seiling.

Disse nye, lette båtene har mer seil i forhold til deplasementet enn en Whitbread 60, og de gir et utrolig kick – selv for erfarne seilere. Det er morsomt å seile fra alt og alle og kjenne hvordan båtene akselerer. På den annen side; dette dreier seg om entypebåter og ikke om båter som skal seiles etter LYS eller andre handicapregler. Og det er ved å seile en entypebåt at man blir en god seiler, ifølge Paul Elvstrøm:

– Å seile entypebåt er den riktige måten å seile på. Det er ikke en kamp om penger, design og materiale. Det er mannskapet som avgjør. Og jo større klassen er, desto bedre blir konkurransen.

MELGES 24: Melges ble kjapt en stor klasse i Norge
J/80: KNS er en av foreningene som har satset på J/80.
NEW ZEALAND: Beneteau 25 ble opprinnelig utviklet på New Zealand. Det ble solgt noen slike båter, men ble aldri noen entype-klasse.

Fartsfeber

Ikke rart at fartsfeberen sprer seg. Ute i Europa smittes mange seilere av den, og i Tyskland og England dukker det stadig opp konkurrenter som vil utfordre Melges 24, J/80 og Bénéteau 25. Sannsynligvis er de for sent ute. Med hele 22 Melges 24 på Hankø sist sommer og realistiske forhåpninger om 40 i år, har denne klassen forlengst befestet seg som fartsklassen i Norge ved siden av 11:metre One Design. Også i England, Tyskland og hjemlandet USA er klassen godt etablert, og med internasjonal status og tung sponsorstøtte fra det skottske destilleriet Glenfiddich er den i stor vekst. I Sverige har J/80 etablert seg på østkysten på samme måte, mens Bénéteau 25 foreløpig ikke har fått fotfeste i Norden, men er blitt en stor klasse i Frankrike. Av de tre er det Bénéteau 25 som byr på mest konvensjonell seiling, ettersom den savner baugspryd, men den har i stedet en kjempestor spinnaker. Skroget og kjølen har typiske Bruce Farrtrekk, men båten er konvensjonelt bygd og har ingen ekstragavanser.

ARKIV: Testen ble publisert i SEILmagasinet 5-1998.

Avansert produksjon

J/80 er påkostet med skrog bygd i dobbelform der polyester blir injisert og deretter vakuum-støpt for å gi et lett og sterkt laminat.

Melges 24 har vakuum-støpt skrog og dekk. Det veier bare halvparten av konkurrentenes. Mast og kjølblad er i karbonfiber til forskjell fra konkurrentenes konvensjonelle materialer.

Ingen av båtene er tenkt til overnatting, men etter en glad regattafest kan et par stykker i nødsfall krype i soveposen i en J/80 eller Bénéteau 25.

Alle tre båtene kan trailes, men det er bare Melges 24 som har et ferdiglaget opplegg og kan trailes etter en vanlig personbil. Bénéteau 25 og J/80 krever et mer omfattende opplegg og er for tunge til å kunne trekkes bak en vanlig bil.

Etter å ha seilt alle tre er det ingen tvil om at jeg ble sykest etter Melges 24. Denne båten byr på enklere seiling enn du venter deg, og så er det usannsynlig morsomt! Dette er også den best utrustede båten og den som er sterkest bygd og har høyest finish. Perspektivet med å kunne seile et internasjonalt VM med 60–70 båter er også fristende for en som vil utvikle seg som seiler. Men båten er ikke billig. Slår man seg imidlertid sammen blir ikke den økonomiske belastningen på noen få så stor.

Sjekk ut vår testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv

ILLUSTRASJONER: Melges er den minste og letteste, og J/80 er størst og tyngst, men Benteau 25 har høyere rigg og dypere kjøl.
TABELL: SA/DSPL er regnet ut ved å ta kvadratroten av seilarealet (fokk/storseil på kryss og spinnaker/storseil på lens) og delt på vekten i tonn. For First Class 8 er standard genua oppgitt som seilareale på fokka. Express og First Class 8 er gått ut av produksjon og omsettes kun som bruktbåter. Båtens teoretiske fart er regnet ut ved å multiplisere kvadratroten av vannlinjelengden med konstanten 2,43. Seiler en båt raskere enn sin teoretiske fart, vil den surfe eller plane.