PLANER: Lav vekt og mye seil skal gi høyere fart. Cockpiten på 36-foteren blir enorm.
PLANER: Lav vekt og mye seil skal gi høyere fart. Cockpiten på 36-foteren blir enorm.

First 36 seiler

Lav vekt og stor seilareal skal gjøre den nye performance-cruiseren fra Beneteau attraktiv.

Publisert Sist oppdatert

Beneteau har nå publisert de første bildene av First 36, en båt som egentlig skulle blitt vist frem på messen i Dusseldorf i januar. Nyheten er utviklet av tidligere Seascape i Slovenia.Nå har verftet ferdigstilt tre båter, hvor en skal forbi i Adriaterhavet, en sendes til Spania og den tredje skal til Østersjøen.

Skal plane

Den største forskjellen mellom oss og de fleste andre cruiser-racers er at First 36 ikke blir låst av vannlinjelengden. Det er den lave vekten som er hovedgrunnen til at det er mulig, kommer det frem i en pressemelding fra Beneteau og Seascape.

De mener det er morsommere å seile 9, 10 og 11 knop i stede for 5.6 og 7 knop. Farten gjør også at rekkevidden under turseiling øker. Med morsomme seilopplevelser vil også eieren bruke mer tid om bord under seil.

Til sammenligning veide First 35 hele 6060 kg, men Sun Fast 3600, JPK 1080 og J111 er både lettere, og har tyngre kjøl enn First 36, men har mindre seilareal.

RIGG: Båten har aluminiumsrigg som standard. Masten er plassert langt bak.
RIGG: Båten har aluminiumsrigg som standard. Masten er plassert langt bak.
HEKKSJØ: Når båten planer så fortsetter skrogbølgen bak hekken.
HEKKSJØ: Når båten planer så fortsetter skrogbølgen bak hekken.
PRODUKSJON: Også innredningen er bygget i sandwich og er en del av konstruksjonen.
PRODUKSJON: Også innredningen er bygget i sandwich og er en del av konstruksjonen.

Bygget lett

First 36 har en vekt på 4,8 tonn, og et seilareal på 80 kvadratmeter. Hele båten er støpt med vakuumteknologi, og skott og innredning, bygget i sandwich, har en strukturell betydning.

Båten har en T-kjøl som med sine 1550 kg er klassens letteste. Men med en dybde på 2,25 meter, så får vekten mer effekt.

Båten er utviklet med tanke på å seile tur, shorthanded regatta, eller havseilas med fullt mannskap. I cockpiten er det uttakbare benker slik som First 40.7 som gir en åpen cockpit for regatta, eller flere sitteplasser og stueplass under tur. Båten har også et avtakbart cockpitbord.

SALONG: Byssa har en øy i midten. Båten har et stort kartbord, tre lugarer og badet forut.
SALONG: Byssa har en øy i midten. Båten har et stort kartbord, tre lugarer og badet forut.
KØYE: Madrassen i akterlugaren kan vippes opp, og frigjøre plass.
KØYE: Madrassen i akterlugaren kan vippes opp, og frigjøre plass.
COCKPIT: Med puter og bord, så blir komforten høy, også i cockpiten.
COCKPIT: Med puter og bord, så blir komforten høy, også i cockpiten.

Større enn First 40.7

First 36 blir en stor 36-foter. Med båtens brede akterskip så blir cockpiten større enn på Forst 40.7. Også under dekk er volumet sammenlignbart. Planløsningen er lik som på den gamle 40-foteren. Tre lugarer, badet mellom køya i forpiggen og hovedskottet, samt tradisjonelt kartbord.

Køyene i akterlugaren er to delt, som kan gjøre køya smalere, og få mer stueplass, om det er nødvendig.

Badet er overraskende lite. Det har en vask som kan vippes opp, slik vi hadde på svenske turseilere på 70-tallet. Dette for å spare plass.

Beneteau har ikke gitt opplysninger om pris.

.

. First 36 Sun Fast 3600 JPK 1080 J111 Pogo 36 First 35
Skrog11,00 m10,80 m10,80 m11,00 m10,81 m10,66 m
Bredde3,80 m3,55 m3,65 m3,29 m4,00 m3,64 m
Dybde2,25 m2,13 m2,20 m2,19 m1,1-2,8 m2,30 m
Vekt4800 kg4700 kg4750 kg4216 kg3800 kg6060 kg
Ballast1550 kg2000 kg2150 kg1560 kg1400 kg1768 kg
Seilareal kryss80 kvm69 kvm69 kvm65 kvm84 kvm74 kvm
Slør180 kvm156 kvm156 kvm173 kvm120 kvm150 Kvm
KUL: First 36 har egenskaper til mer rendyrkete regattabåter, men kan også by på komfort.
KUL: First 36 har egenskaper til mer rendyrkete regattabåter, men kan også by på komfort.

.