NY: First 44 blir lansert under messen iCannes i september.
NY: First 44 blir lansert under messen iCannes i september.

Beneteu med ny 44-fots First

Den nye 44 foteren plasserer seg mellom nye First 36 og First 53, og kommer i to versjoner.

Publisert Sist oppdatert

Det er den italienske konstruktøren Roberto Biscontini som har utviklet den nye modellen. Biscontini står også bak First 53, mens franskmannen Sam Manuard står bak 36-foteren. Roberto Biscontini har jobbet sammen med Lorenzo Argento som har gitt modellene sitt særpreg. Båten blir moderne, men med en mer klassisk linjeføring.

Biscontini har brukt sine kunnskaper og verktøy fra sin tid som America’s Cup-designer for å optimalisere 44-foterens skrog.

Den nye 44-foteren er på mage måter mer en nedskalert First 53, enn en oppskalert First 36. Nå begynner en ny serie First-modeller å ta form.

Beneteau har ikke gitt noen opplysninger om pris.

COCKPIT: Standardversjon har en cockpit egnet for familieseiling.
COCKPIT: Standardversjon har en cockpit egnet for familieseiling.
GARASJE: Den store bredden gir god plass under cockpitdørken, nok til en liten jolle.
GARASJE: Den store bredden gir god plass under cockpitdørken, nok til en liten jolle.

Bredere og litt tyngre

Sammenlignet med sine nordiske konkurrenter så blir nye First 44 bredere og tyngre, men med lettere kjøl. Masten blir også litt lavere enn for X4.3 og Arcona 435. Det er data som kan tyde på at prisen blir lavere. Men med et større skrog, så øker også vekten som er under ti tonn. Det har de klart ved å vakuumstøpe båten.

Som sine konkurrenter blir båten levert med tre lugarer og to bad.

To versjoner

44 foteren kommmer i en standard og en Performance-versjon. Det er dekk og cockpit de store forskjellene er. Som standard er storseilet skjøtet i et fast punkt i cockpitdørken. Alle vinsjer og tau er ført bak til rormannen. Performance-versjon av eva-dekk fremfor teak på cockpitdørk, bred løygang og vinsjer spredt rundt i cockpiten. Denne versjonen har også en dypere og lettere kjøl med blybulb, vannballasttanker, men mangler cockpitbord.

Standard mast er lavere enn på X-Yaychts og Arcona, men med karbonmast blir den hele 1,8 meter høyere og blir 30 cm høyere enn masten på Arcona.

Båten får en walk around cockpit hvor det er mulig å gå rundt plassen til rormannen frem på dekk. I motsetning til Jeanneaus løsning som har en fallende dekk, vil First 44 få et trappetrinn.

Vannballast er tenkt for shorthanded-seiling.

DEKK: First 44 med cockpitbord og teakdekk.
DEKK: First 44 med cockpitbord og teakdekk.
PLANLØSNING: Innredningen er plassert vinkelrett på skrogsidene.
PLANLØSNING: Innredningen er plassert vinkelrett på skrogsidene.
. First 44 Arcona 435 X4.3
LOA14,15 m
Lengde13,15 m13,20 m12,50 m
Bredde4,25 m3,98 m3,99 m
Dybde2,50 m2,3 m2,2 m
Ballast3000 kg3400 kg3700 kg
Vekt9800 kg8900 kg9400 kg
Mastehøyde19,5 m21 m20,26 m
Storseil53 kvm62 kvm55 kvm
Fokk53 kvm66 kvm44 kvm
Code 095 kvm
Spinnaker170 kvm172 kvm160 kvm
Diesel220 l180 l200 l
Vann330 l300 l340 l
Motor57 hk45 hk45 hk

Deltaformet

First 44 får en trekantet skrogform med største bredde litt lengre bak enn sine konkurrenter. Innredningen er satt vinkelrett mot skroget for å utnytte volumet bedre. Salongen blir interessant. Den får en dinette-løsning, en løsning som gir et begrenset antall sitteplasser rundt bordet.

Volumfordelingen er ganske lik som på Arcona og X4.3, men det blir mer volum i akterskipet på nye First. Bad er også høy prioritert.

First 44 vil bli vist frem under messen i Cannes i september.

SALONG: Salongbordet er satt på tvers av båens lengderetning.
SALONG: Salongbordet er satt på tvers av båens lengderetning.
FORPIGG: Bra størrelse på køya forut.
FORPIGG: Bra størrelse på køya forut.
GJESTER: Stor bredde bak gjør at køya ikke blir klemt under cockpitdørken.
GJESTER: Stor bredde bak gjør at køya ikke blir klemt under cockpitdørken.
NAVIGASJON: Kartbordet er krypet for et større bad.
NAVIGASJON: Kartbordet er krypet for et større bad.

.