ENTUSIAST: Bengt de Vylder Larsen har byttet diesel med el i sin First 47.7 og vil dele sine erfaringer.

Høster erfaring med elbåt

Bengt de Vylder Larsen byttet ut sin dieselmotor med elektrisk. Nå vi han hjelpe andre med det samme.

Publisert Sist oppdatert

– Det er en oppfatning at det er lette og lettdrevne seilbåter som egner seg best for elmotor, men det funker utmerket på min tunge First 47.7 også. Løsningen ligger på seilsiden. Ønsker du en elbåt, og har begrenset budsjett for batterier, så kjøp et code-seil, mener Bengt de Vylder Larsen.

Produserer egen vind

Bengt de Vylder Larsen ønsker en vitenskapelig tilnærming til elektrifisering av seilbåter, og mener at motorseiling er et veldig bra konsept. Ved å øke seilbåtens fart ved hjelp av elmotoren, så vil også den effektive vinden øke som bidrar til seilene også gir mer effekt. På den måten kan en seilbåt få en svært god rekkevidde med elmotor i lite vind.

– Jeg holder på med å lage et polardiagram sammen med Christen With og North Sail som viser hva slags effekt et lite dytt fra elmotoren kan gi en seilbåt, men arbeidet er utfordrende med vind som stadig skifter styrke og retning, samt med strøm og bølger.

SLØR: Under gunstige forhold får Larsen ladet batteriene med 1,7 kW med vindkraft via propellen.

Tre uker uten landstrøm

– Vi fikk testet systemet i praktisk bruk i sommer, og var på seilferie i Danmark i tre uker, uten å trenge å koble seg til landstrøm, forteller Larsen. Dekket av båten er tapetsert av solcellepaneler som også henger på rekka og bak på hekken.

– Jeg fikk teste regenerering av strøm fra propellen på vei over til Skagen. Vi startet med bare 16 prosent på batteriene, og når vi kom frem hadde vi 70 prosent, forteller Larsen. Propellen samlet inn 1,4 kW per time i snitt i en frisk slør over havet med fokk og ett rev i storseilet.

Dyrere enn diesel på kort sikt

Bengt de Vylder Larsen oppfordrer alle til å velge elmotor om den gamle dieselmotoren tar kvelden, selv om en grønn løsning blir dyrere. Han endte opp med en løsning fra Oceanvolt.

– Jeg har nok betalt tre ganger hva en dieselmotorløsning ville ha kostet, men ser alt nå at jeg i dag kunne spart mye på batteriene som er det som er den dyreste delen av et slikt opplegg, forteller Larsen, men sier at en batteribank kan man bygge ut etter hvert som prisen synker. El er en dyrere investering, men vil betale seg over tid på grunn av lavere driftskostnader, særlig på service og vedlikehold.

Det har vær en lang prosess å få båten grønn, og Larsen har lært mye under veis. Dette er kunnskap han ønsker å formidle videre med firmaet Silent Sea.

Lang kryss

Bengt de Vylder Larsen rakk elbåtmessen i Vollen, men ikke elbåtkonferansen på fredag. Turen nordover fra Kristiansand ble tøff for soloseilas.

– Vinden var svært ustabil, men for det meste, rett i mot. Under slike forhold så er det mest behagelig å seile, og det ville jeg gjort om jeg hadde en dieselmotor også, forteller entusiasten, men innrømmer at Oslofjorden ble lang, hvor det også var kraftig motstrøm.

– Velger du elmotor, så bør du også være glad i å seile, sier Larsen.

KUNNSKAP: Larsen høster erfaring fra sin løsning og ønsker å samle fakta om elmotor i seilbåt.
SOL: Med energi fra sol og vind kan Larsen klare seg en ferie uten landstrøm.