Miljøaktevist velger bærekraftig

IMOCA. Greta Thunberg skal seile en superrask 60-foter over Atlanterhavet.

Når seil er eneste mulighet

Miljøaktevist Greta Thunberg får seile til USA i en rå IMOCA 60, en båt rigget for Vendee Globe, og Ocean Race. 

Publisert Sist oppdatert
SPESIALTRANSPORT: Thunberg nekter å reise på en måte som ikke er bærekraftig. Seil ble løsningen for å krysse Atlanterhavet.

16 år gamle Greta Thunberg er kjent for sin skolestreik på fredager. Hun har i løpet av et år blitt en verdenskjendis, men nekter å reise på hva hun mener er en uforsvarlig måte. Å seile IMOCA60 «Malizia» må være en av de raskeste måtene å krysse Atlanterhavet på, uten utslipp. I USA skal Thunberg delta i limakonferanse i New York i midten av august.  

Hun vil få en tøff tur over, med minimalt av komfort. 

Miljøprofil

Å seile den kjente miljøaktevisten til USA vil ikke bare gi tyskeren Boris Herrmann og coskipperen Pierre Casiraghi enorm publisitet, hendelsen vil også vise verden hva vindkraft kan gjøre for transport, og hvor langt seiling har utviklet seil siden den gangen transportmetoden ble utkonkkurert av fossil fremdrift for over 200 år siden. 

Team Malizia har en miljøprofil. Den 60 fots lange båten bygget i 2015 skal konverteres til eldrift, men det blir neppe gjort før Thunberg mønstrer på. Men båten vil seile over Atlanterhavet uten bruk av fossilt drivstoff, all nødvendig energi vil bli produsert av solceller, og slepegenerator. 

Et kommende navn

Boris Herrmann er et navn vi vil høre mer av i tiden fremover. 38-åringen slo igjennom i 505-jolla med EM sølv, før han gikk over til Class 40. I 2016 gikk han sammen med Pierre Casiraghi fra Monaco. Han er barnebarn til prins Rainer III og skuespiller Grace Kelly og nestleder i Monaco Yacht Club. Samarbeidet gjør det mulig for tyskeren å delta i Vendee Globe som starter i 2020, samt Ocean Race, tidligere Volvo Ocean Race. 

«Malizia» er en bra båt, bygget med foiler fra start. Båten ble bygget for Sébastien Josse for forrige Vendee Globe. Båten er konstruert av VPLP/Verdier og gikk under navnet «Edmond de Rothschild». Josse måtte bryte jorden Rundt-regattaen. Han lå da på tredjeplass, syd for Australia da foilen brakk og skadet båten. 

Boris Herrmann  deltok i Route Du Ruhm i fjor, og ble numer fem. 

Josse ble nummer to med båten i Transat NY - Vendée. Franskamman brukte 9 døgn, og 19 minutter på krysningen. Like fort vil neppe Thunberg seile. De seiler motsatt vei, fra øst til vest, som krever en lengre rute, og båten vil nok neppe presses like hard som i en regatta. Thunberg vil nok allikevel kjenne på komforten i en slik båt. 

 

Tøft program

Boris Herrmann og coskipperen Pierre Casiraghi skal i neste uke seile Fastnet Race og konkurrere mot 22 andre IMOCA-båter, derriblant Rune Åsberg. Senere i høst skal de seile Jaques Vabre hvor det blir over 30 slike båter, også en del nye. 

Om ett år er det Vende Globe hvor det settes en begrensning på 30 båter. Etter det skal båten bygges om for å seile Ocean Race, da med fullt mannskap. Det sies at det er bedre å bygge en båt for Ocean Race, og så konvertere den til soloseiling, enn omvent, slik Hermann skal gjøre. 

FOILER: «Malizia» ble bygget i 2015 og skal være i stand til å vinne Vendee Globe. Båten er bygget for å foile.
KOMFORT: «Malizia» er bygget for shorthandseiling, og er ikke tipasset passasjerer. Thunberg vil få minimalt med komfort på overfarten som kan ta opp mot to uker.
Greta og Svante møter Boris Herrmann (Team Malizia) i Paris i sommer.