Bruktbåten som skal skinne

KAOS: Nytt elektrisk anlegg var et stort løft. Hver vår har det vært et kaos under dekk.
IKKE I MÅL: Båten har kostet over kr 500 000, men det blir flere regninger å betale.
OVER DEKK: Nye stag, fall og blokker koster og gir mer seilglede, men markedet ser ikke verdien i en slik investering.
NANNI: Ny motor ble montert av Morten Alexandersen fra Engelsviken slipp.
VÅTT: Å få båten tett har vært en av utfordringene. Fukt har også vært en stor faktor for båtens forfall.
TRE FORSØK: Ved ventilene var båten lekk som en sil. Til slutt ble det tett.
VARME: Gammelt varmeapparat ble erstattet med nytt og moderne.
STIFTER: Plater i innredningen ble trukket med mikrofiberstoff.
RUST: Skroggjennomføringene viste at båtens vedlikehold var forsømt.
TETT: Lekkasje var billig å reparere, men byssa måtte demonteres.
SISTE ÅNDEDRAG: Motoren spydde ut hvit røyk og sluttet å gå.
EPOKSY: Vakuum ble brukt for å fikse delaminering i roret.
SVAKT: Alle rekkestøtte-føttene ble byttet. Noen rekkestøtter også.
STERKT: Dekket ble forsterket under dekk ved rekkestøttene.
LYS: Badet var mørkt, så for å få mer lys, ble det sagd hull i skottet.
TETTET: Nye instrumenter på plass etter laminering, sparkling og malejobb.
GASS: Gassanlegget ble sjekket og mange deler byttet.
STRØM: Batterimonitor gir oversikt over strømforbruket.
MOTOR: Flexofold propell gir bra med skyv og langt bedre marsjfart.
HVIT: Slitt treverk ble slipt, sparklet og malt med blank skipsmaling.
NYTT: El-anlegget ble skiftet, og i tillegg et nytt landstrømsanlegg.
INNREDNING: Hyller og garnering ble lagd i samme stil.
VIND: Det var en større utfordring å ta bilde enn å sette vindgiver i masten.
HULL: Gamle instrumenter ble fjernet og erstattet av nye uten kabler. Hullene måtte tettes.
TETT: Alle bolter mellom skrog og dekk ble etterstrammet for å hindre lekkasje.
KALDT: Hulrom rundt kjøleboksen ble fylt med isopor og byggeskum.
SPLEIS: Vaier i rekka er byttet til Dyneema-fiber som nå er tillatt.
DELAMINERING: Cockpitluken fikk nytt skum, og laminatet ble limt på igjen.
WC: Toalettet ble byttet. Samtidig fikk badet litt sparkling og maling.
FORLENGER: Moderne justerbar rorkultforlenger gjør seilingen enklere.
LURT: Nye puter var relativt billig, og innredningen kunne jeg snekre selv. Et stort løft for få kroner.

Regnskapet du ikke vil se

Båt er dyrt, og du slipper ikke billig unna ved å kjøpe billig brukt. Skal du tjene penger på en billig bruktbåt, må du være fingernem og kreativ.

Publisert Sist oppdatert

Det blir fort penger når man legger sammen små og store utgifter. Jeg kjøpte min Twostar 36 billig. 220 000 kroner trodde jeg var et røverkjøp. Det var det ikke, særlig sett i lys av det verdifallet brukte båter har hatt siden 2009, da jeg kjøpte båten. Båten ble raskt et pengesluk. Før det var gått to år hadde jeg brukt mer penger på oppussing og vedlikehold enn hva jeg hadde betalt for båten. Dette til tross for mye egeninnsats og litt rabatt på jobb og utstyr.

De to første årene var fulle av utfordringer og fortvilelser, men de var også fylt av opplevelser, minner og økt kunnskap. Å eie en sliten bruktbåt er en tidkrevende og kostbar skole, men jeg føler at jeg har bestått eksamen og er blitt rikere på kunnskap – om det er en trøst.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER