Gjør-det-selv

TØRT: Vannet renner i hvert fall ikke inn lenger igjennom vinduene. Klart glass gir også mer lys og bedre sikt enn sotete vinduer.
TILDEKNING: Presenning over dekk hindret fukt inn i båten. Den holdt også på varmen under lamineringen.
FRES: Vinduene fremover var mest utfordrende. Her har glasset en knekk. Innsiden av vinduene ble lukket for å hindre støv inn i båten.
MALING: Overbygget ble pusset og malt. Ved å blande hvitt med off white fikk jeg korrekt farge.
KLAR: Jobben ferdig. Klart glass slipper langt mer lys inn under dekk enn sotet glass, og det gjør det trivligere. Sikten ut blir også suveren.
1. FAST: De gamle vinduene var løse noen steder, men satt som f… andre steder. Under demonteringen løsnet både laminatet bak glasset og annet glass sprakk.
2. SKRAPING: Limrester satt hard. Jeg valgte å ta vekk den storte stripen bak vinduene. Skrape og pussemaskin gjorde jobben.
3. TUSJ: Nye vinduer ble produsert med gamle som mal. Vinduene ble brukt som mal for å tegne spor for nedfresing.
4. FRES: Overbygget er lagd i sandwich med solid tykkelse. Overfres ble brukt for å lage en fordypning for å kunne senke de nye vinduene.
5. LAMINERING: Epoksy og glassfiberbånd ble brukt til å laminere området som var frest ut. Epoksy bør ha en temperatur på over 15 grader.
6. GLASSFIBER: Litt sparkling måtte til før lamineringen, og enda mer sparkling på laminatet etterpå. Det ble mange runder før finishen ble bra.
7. MALING: Vinduene ble malt på innsiden. Hensikten er å lage en UV-beskyttelse mot limet samt gi en penere innfestning. Jeg brukte alkydmaling.
8. NEDSENKET: Etter flere runder med sparkling, og et par lag maling ble overbygget klart for montering av vinduene.
9. LIM: Etter anbefalinger fra båtbyggere endte jeg opp med å bruke et MS-polymer lim fra Simson. Limet er enkelt i bruk og heller ikke så dyrt.
10. FUGE: Siste finpuss var å legge en fuge mellom glass og overbygg. Fugen gir også en garanti for en tettere båt.

Slik tetter du vinduene

Påskrudde pleksiglass-vinduer var populært på 1970 og 1980-tallet, men de har gitt båteiere mange problemer. Det fins en mer moderne løsning.

Publisert Sist oppdatert

Utenpålimte vinduer har vært en rask og billig måte for båtprodusentene og få lys inn i båten på.

Trenden ble startet av Maxi, og den ble kopiert av mange produsenter. Billige løsninger gir billige båter, men denne løsningen har gitt problemer for svært mange båteiere. Utfordringen er å få det tett. Overbygget hvor vinduene er festet, er i bevegelse, og sollys ødelegger limet.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER