Russetiden i seilbåt

Tre Bærumsungdom velger båtpuss fremfor russebuss i mai.

Publisert Sist oppdatert

Gunder Johannessen, Sander Henriksen og Kristoffer Alfredsen er russ ved Dønski videregående skole, men tilbringer meste av tiden i Leangbukta om bord i deres seilbåt fra tidlig 70-tall. Den ble hentet fra Fredrikstad i slutten av mars, og siden da har de lagt ned 250 timer til sammen for å få en båt de kan kose seg på sjøen med. Båten har fått navnet «Costa Nada», mens jolla de har kjøpt på Maritim har fått navnet «Costa Plenty»

– Vi kjøpte båten for 3500 kroner, men da motoren streiket ut fra havn, så fikk vi den gratis, forteller Sander. Kjølevannet hadde frosset, og det tok knekket på innenbordsmotoren. Båten er en Tur 80 på 26 fot, bygget i Sverige og konstruert av Per Brohäll, samme som har tegnet Albin Vega. Pengene de sparte ble brukt på en 6 hesters påhengsmotor de fikk for 4000 kroner. Hjemturen gikk i to etapper.

RUSSETID: Gunder Johannessen, Sander Henriksen og Kristoffer Alfredsen har fått en seilbåt gratis som de gjør seilklar.

Mye jobb

– Selgeren hadde solgt det meste av dekksutstyr med verdi på båten, så vi har en lang vei å gå til den blir en skikkelig seilbåt. Forseil mangler vi også, forteller Sander. Båtens vinsjer hadde den tidligere eieren solgt, men ikke tatt seg bryet av å skru dem løs, men sagd dem av cockpitkarmen.

Arbeidsliste

Dette har de gjort

• Rigget båten

• Fjernet gammel motor

• Fjernet råtten fotlist

• Fjernet gammel innredning

• Lagt inn nytt elopplegg

• Lagt inn nytt vvs-opplegg

• Byger ny innredning

På arbeidslista

• Nye cockpitbenker

• Ny rorkult

• Lappe hull i dekk

• Sette på rekkesøtter

– Vi har startet under dekk, slik at vi kan overnatte i båten. Vi bygger opp innredningen på nytt, forklarer Kristoffer som håper på en overnattingstur i Middagsbukta om ikke alt for lenge.

VANT: Strekkfiskene var fjernet og de gutta kjøpte var for korte.
COCKPIT: Lukene er borte, og det er også pumpen. Det er mye som må på plass.

Lange dager

Guttas dager går til skole, jobb og mekke båt.

– Vi har planlagt båtkjøpet lenge, og hentet båten da koronatiltakene ble satt inn. Det har gitt oss litt mer fleksibilitet, men vi jobber med skole frem til klokka 15.00 allikevel forklarer gutta. Alle jobber på båtbutikken Maritim på Billigstadsletta, etter jobb starter økta med båtpuss.

– Vi får en del tips fra jobben, men får også mye erfaring vi kan hjelpe kunder med. Dessuten har vi fått et økt kontaktnett, forklarer de.

Litt tidlig ute

Båten fikk de gratis og er glade for det, men mener at det kunne vært bedre å skaffet en båt med kortere arbeidsliste, og heller betalt litt mer. Da de fulgte med på markedet i vinter var det lite ute. Nå er det langt mer, men mener jobbingen er en del av morroa.

– Vårt tips til andre som vil kjøpe båt er å lage en arbeidsliste ut fra båtene som vurderes. Vi har også laget en arbeidsliste, men dessverre ikke fulgt denne skikkelig, og det har kostet oss litt ekstra tid, erfarer de.

INNREDNING: Salongbordet er fjernet. Det skal lages en løsning med dobbeltkøye på tvers i salongen.

Lavt budsjett

– Vi har ikke satt noen konkret budsjett, men har valgt de billigste løsningene. Vi kjøper inn etter hvert som penger kommer inn på konto, forteller de. Mye er kjøpt i butikken de jobber til reduserte priser, men de har også handler på ebay. Der har de bestilt et latterig billig solcellepanel, samt regulator. Båten har fått nytt elanlegg, og brytere, 12 volt og USB-uttak kommer også fra Kina.

Gutta skulle gjerne plukket deler fra båter som var under opphugging, men har funnet ut at det ikke er lov å plukke utstyr fra motakene.

Båtplassen i Leangbukta har kostet dem 10 000 kroner og har så langt vært den høyeste utgiften.

Kort ferie

Meningen med båtkjøpe er å få en båt å bruke i Oslofjorden i sommer, men nå med korona, så blir det kanskje en lengre seiltur også. Da blir det Sørlandet. Til høsten blir det militæret, jobb og studier. Planen er da å selge båten.

RUSSETID: Gunder Johannessen, Sander Henriksen og Kristoffer Alfredsen har fått en seilbåt gratis som de gjør seilklar.
RUSSETID: Gunder Johannessen, Sander Henriksen og Kristoffer Alfredsen har fått en seilbåt gratis som de gjør seilklar.
RUSSETID: Gunder Johannessen, Sander Henriksen og Kristoffer Alfredsen har fått en seilbåt gratis som de gjør seilklar.
FOTLIST: Treverket var råttent og er fjernet.
VINSJ: Vinsjen har tidligere eier solgt, og bare kappet den løs som har gitt et stort hull i cockpitkarmen.
TYNNSLITT: Gelcoaten er nesten borte på overbygget, og dekket skal males.
SKINNE: Det er ikke mye igjen av dekksutstyret.
BYSSE: Båtens originale bysse var lav og liten. Nå er det bygget ny.
SALONG: Salongen er bygget opp på ny. Nå venter putene.
INNREDNING: Salongbordet er fjernet. Det skal lages en løsning med dobbeltkøye på tvers i salongen.
WC: Båten har pumpedo og alle slager er byttet.
LUKSUS: Kjøleboks er på plass i en uttrekkbar skuff.
LADING: USB-uttak må til for å tilfredstille de unge.
BILLIG: En del komponenter er kjøp på ebay for lommerusk. Derfra kommer også solcellepanel.